Çağdaş
folklor necə yaranır
Ağsaqqalların sözünə qüvvət, keçmişdə hər şey yaxşı düzəldilərdi. Keçmişin
mahnıları, rəqsləri də, ev avadanlığı da gözəl olardı. O vaxtın kişisi
indi əntiq dükanlarda satılan xalça-palazın üstündə oturub mis məcmeyidəki
plovdan dadıb medallı samovarında təzəcə qaynayıb dəmlənmiş pürrəngi
çayından bir qurtum horulladıb (yəqin ki, həyatın nə gözəl olduğunu
düşünüb) zümzümə eləməyi gələndə beynindən keçən melodiyanı dilinə gətirərmiş.
Bax, xalq havaları belə yaranıb. Əlbəttə ki, bu mənim versiyamdır. Çünki
kitablarda folklorun yaranmasıyla bağlı versiyalara heç inanmağım gəlmir.
Orda yazılır ki, məsələn əmək mahnısı ağır iş prosesini yüngülləşdirməkçün
iş başında yaranırmış. Yəni ki, cütcü qan-tər içində ağır kotanını torpağın
canına yeridəndə (Kasıbçılıqdan cütə qoşulmuş insanın oxuması versiyasını
tamam aradan götürmək lazımdı. Çünki onun ağzını açmaca da heyi olmaz)
başını qaldırıb yazın gəlməsini görməyə macal tapsa həmən ürəyindən
bir hava keçirmiş. O da mahnını zümzümə eləyərək üstəlik dilbilməz heyvanın
ünvanına bir-iki kompliment də döşəyib ki, öküzlər bu havanı eşidib
bir az yeyin tərpənsinlər. Guya folklor belə yaranırmış?... Axşamüstü
cütcü oxumaqdan və işləməkdən halı qalarsa adaxlıbazdığa gedəndə iş
heyvanının əvəzinə qıza da «xumar gözlüm» deyə ağzından söz qaçıra bilərdi
(Xumar ərəbcə uzunqulağa deyilir). Bu kəlmə də o saat folklora düşərdi.
Əlbəttə bu, yenə də mənim versiyamdır.
İndi kitablardakı versiyaya inansaq hər gün, hər dəqiqə folklor yarana
bilər. Guya ki, insanı emosiya başına alıb aparırsa burda mütləq qəzəl,
poema olmasa da bir beyt şer, bir ağız melodiya yaranmalıdır. Həmin
bu məntiqnən adamların ən sıx olan yeri, məsələn marşrut avtobusları,
«tolkuçkalar», bazarlar optimist havaların, həyatın ritminə uyğun rəqs
və diringilərin, xəstəxanalar, dövlət idarələrinin gözləmə otaqları
həzin melodiyaların yaranma nöqtələri, necə deyərlər bəlkə də beşiyidir.
Ona görə də marşrut avtobusunda qışqırışmalara tamam başqa gözlə baxmaş
lazımdı. Axı sən yeni mahnının yaranma anını yaşayırsan, özün də bilmədən.
Onsuz da bütün yaxşı mahnıların müəllifini unudurlar. Qızlarını dəmdəscahnan
ərə verib yola salanda yaylığının bir ucuyla göz yaşını silənlər bəyəm
«Vağzalı» rəqsinin yaranma tarixini fikirləşir? Bu rəqs 19-cu əsrdə
Bakıda dəmir yolunun açılması şərəfinə yazılmışdı. Vağzavı indiyədək
iki evin arasında salınan yeni «yol»ların musiqi tərtibatında iştirak
eləyir.
İndi gəlin fikirləşək, təməli naməlum dildə oxuyan oyuncaqlarla qoyulmuş,
Çin malı geyinən, Allah bilir hansı zirzəmidə qablaşdırılan vaxtı keçmiş
ərzaqla qidalanan, gözü toz dumanında açılan, kobudluğu həyat tərzi
bilən insanın yaratdığı musiqi necə olar? Bu cümləni yazdıqca beynimdə
artıq bir neçə çağdaş folklor nümunəsinin layihəsi reallaşmağa başladı.
Sizinlə bolüşməyə tələsirəm:
Toztozanaq- bü rəqsi Bakıda Gicəvar əsəndə oynamaq lazımdı. Özü də dənizdən
əsən Xəzri, qurudan əsən Gilavardan prinsipal fərqlənən burulğanlı Gicəvarın
şəhərin tozunu havaya qaldırdığı tərzdə. Bu rəqsdə süzmə eləmentləri
üstünlük təşkil elədiyindən onu qadınlar, yaxud özünü qadın kimi duyan
kişilər oynaya bilər. Dövrün tələblərinə uyğun havadır.
Marşrutu – bu kollektiv rəqsə vokal-xareoqrafik tamaşa da demək olar.
Marşruta minən kimi ayağınızı tapdaladılarsa deməli artıq siz də oyundasız.
Sürücünün cavabını verə bilən iştirakçılara xüsusi bonus verilir. Sərnişinlər
arasında aşıq sənətindən qaynaqlanan deyişmə janrı burada həm də itələşmə
elementləriylə zənginləşib. Opera sənətindən isə reçitativ-deklomasiya
elementləri götürülüb. «Marşrutu» xalq tamaşasında yalnız incə zövqlərin
süzgəcindən keçmiş el şənliklərinin tacı sayılan müğənnilərin musiqiləri
istifadə edilir. Yad havalar yalnız qulaqcıqların sərhədlərindən süzülə
bilər. Marşrutdan öz dayanacağında, üstəlik salamat düşənlər özünü bu
oyunda qalib saya bilər.
Öküzü – Bu sadə rəqsdə əsas şərt qarşıdan gələn adamı vurub müvazinətini
pozmaqdır. Bu rəqsin ustaları bir zərbəyə qarşısındakını 180 dərəcə
dönməyə məcbur eləyə bilir.
Deyirəm, koşənin sərhədləri mənim fantaziyamın sərhədləriynən heç yola
getmir. Ardı qalsın gələn dəfəyə…