Uşaqlıqdan quramanı sevənəm. Rəngbərəng, ilk baxışdan uyuşmayan parçaların
bir-birinə nizamla, ya da lap nizamsız tikilərək gözoxşayan böyöv parçaya
çevrilməsi özü bir paradoksdur. Axı gündəlik həyatda sarı güllü çit
parçanı qırmızı, ya da yaşıl rənglə yanaşı geyinsən eybəcər görünərsən.
Bir libasda 10 cür əhvallı tikə parçaları birləşdirsən sənə ən yaxşı
halda zövqsüz deyərlər. Bəlkə də dalınca baxıb pıqqıldaşan da oldu.
Amma qurama elə bir şeydi ki, orda bütün rənglərə, fakturalara yer var.
Orda hər parçanın elə bil ki, öz yeri əvvəlcədən məlumdu.
Bəzən mən xalqımı da quramaya bənzədirəm. Ayrılıqda dəyəri o qədər də
böyük olmayan insanların müəyyən ərazidə bir-birinə müəyyən münasibətdə
pərçimlənməsi qurama effekti yaradır. Başqa yerdə, başqa şəraitdə bu
iki parça dünyasında yola getməzdi, amma məcburdurlar, birgə yaşasınlar.
Bu ümumi mənzərədə çit parçalar içində birdən zərxara, parıltılı parça
əmələ gəlirsə mənzərə tamamilə pozulur. Yəqin həmən o səbəbdən də zərxara
parçalar toplaşıb öz quramalarını yaradırlar. Parıltılı parçalar adətən
başqa rənglərlə yola getməzlər. Onların 6 metrlik hasarı, topdağıtmaz
evləri olmalıdı. Kasıbınkı elə quramadı. Ordan bir qırıq, burdan bir
qırıq tapıb bir-birinin başına calayıb əl boyda yer düzəldirsən. Sonra
da kimsə gəlib sənin evini başına uçurdur. Neynək, quramadı da, aralarındakı
tikiş onu tam parça olmağa qoymur axı. Qurmanın zəif yeri onun tikişləridir,
oradan süzülür. Tam olsaydı kimsə ürəklənib paralamazdı. Ya da ki, əlində
qayçısı olmayanın nə cürəti vardı ki, parçadan bir qırıq kəssin.
Quramanın bir yaxşı işi var ki, yaddaşı ölməyə qoymur. Məsələn, parçanın
təzəliyini geyib dağıdandan sonra qənaətcil xanımlar onu atmaz, «Nə
vaxtsa işə yarayar» deyib saxlayar. Sonra illər keçmiş sandığının ağzına
açar və ordan «it ilində» geydiyi paltarları, kəm-köhnəni çıxarıb artıq
yerlərini kəsər, ələ keçən abırlı parçalardan bütöv bir şey tikər. Sonra
da görürsən ki, həmən bu yeni amma qurama adlandırılacaq parça daha
neçə illər sənə xidmət elədi. Evinin bir küncündə atılan mütəkkəyə,
ya da sərində üstünə atdığın qurama yorğana baxıb elə bil ki, unutduğun
nəsə çox vacib bir fikri xatırlamaq istəyirsən: «O tikə mənim köhnə
paltom olub ki… Lap cırılanacan neçə il geydim onu». «Yadımdadı, bu
parçadan anamın paltarı vardı. Elə bir paltarını yuyub qurudub geyərdi.
Bir gün bircəcik paltarının üstünə aseton töküb yandıranda, ovuc boyda
deşik açılanda bildi ki, sintetik parça imiş. Bu parçanı satanı o qədər
söydü ki…». «Bax o güllü parçanı da xatırlayıram. Ölənəcən nənəmin əynindən
çıxara bilmədik o paltarı». «Bu saçaqlar mənə pəncərəmizdən asılan pərdəni
xatırladır. Evimizin bir pəncərəsi vardı, istilərdə özünü onun altına
vermək üstündə qırğıq qopardı evdə».
Bəs sənin qələbələrin yadındamı!? Mineraldan insan olanacan keçdiyin
yolu unutsan da olar. Amma milyonlarla kişi toxumları içindən təkcə
səninki ana hüceyrənin ürəyini aldı və qalib çıxdı. Qalanları əbədiyyətə
qovuşanda sən doğuldun. Xatırlayırsan? İndi çətinə düşəndə həyatdan
gileylənirsən. Bəs dövlət olanacan tökdüyün qanları da unutmusan. O
tayda qalmış azərbaycanlıları xatırlayıb köks ötürənəcən bu yolda bir
addım da sən at. «Bizdən millət olmayacaq» deyib deyinirsən. Amma sən
Azədlıq meydanındakı insan dənizini xatırla. «Otur, dur» əmrinin tez-tez
yada salıb ürək bulandıranların acığına orda özünü millət kimi necə
hiss etdiyini yada sal bir. Televizora çox baxmaqdan bu dənizin gücünü
də unutmusan? Buralara gələn turistlərə həsəd aparınca mədəniyyətləri
qabağına qoyub bir müqayisə apar. Sənin evində 19-cu əsrin samovarında
çay qaynadırlar, o isə okeanın o tayından gəlib ki, bunun nə olduğunu
gözüylə görsün. Əllərini xalçalarımıza sürtüb ləzzət duyarkən biz «Uşaq
xalça üstə ayaq açıb gəzsə gözləri iti olar» deyirik. Rəsmdən, rəngkarlıqdan,
musiqidən, muğamdan, cazdan, sənətkarlıqdan day danışmıram, bunu hamı
bilir. Səndəmi bilirsən? Heç olmasa xalçanın xonçası üstündə oturub
sazla, şerlə sehr yapmağını xatırla. Bütün dünya buna magiya deyir.
Quramadı xalqım. Gözəldi, şirindi, məhrəmdi, rəngbərəngdi, ürəyə yaxındı,
həm qədim həm də müasirdi. Zaman keçdikcə quramanın dəyəri də yaman
artır. Amma millətlər var ki, qurama tikmir, parça toxuyurlar. Parçanın
lifləri möhkəm olsun deyən bir-birinin əlindən bərk yapışırlar. Möhkəmliyində
əmin olmasalar parçanın lifləri arasına başqa millətlərdən «iplər» buraxırlar
ki, vaxtından qabaq cırılmasın. Sonra parçaya ürəkləri istəyən naxışları
vururlar. Bu parçalardan ürəkləri istəyəni tikirlər. Qırıq-quruğunu
bizə ötürürlər ki, quramamıza yeni əlavələr edək, yırtığımızı yamayaq.