Çəhrayı duman
Əlində nizə tutanların qələm tutanlara qarşı səlib yürüşü


Sənətin, incəsənətin insan mənəviyyatı üçün meyar olmasının tarixi o qədər də qədim deyil. Qobustan qayalarında maral şəkli çəkib sonra onu oxla «yaralayan» əcdadlarımız sənət barədə dərin düşüncələrə dalmırdılar. Əlbəttə, onların içərisində maral şəklini daha yaxşı çəkən birisi tapılırdı və gələn dəfələr bu müqəddəs prosedur həmən adama tapşırılırdı. Bu işə «rəssamın» qarnının toxluğuna təminat verirdi. Başqa kişilər ox və nizəsini itiləyərkən o, qayalarda cızma-qaralarını çəkir və folklorşünasların dediyi kimi sənətlə yox, magiya ilə məşğul olurdu. Onun yaratdıqları insanların həyatını təmin eləyən mərasimin bir hissəsiydi. Hətta ibtidai icma quruluşunda da qarın doydurma mərasimini qəlbinin nuruyla işıqlandıran kimsə tapılırdı.
Daha sonralar bəşəriyyətin tarixi yazılara çevrilib kitablar şəklində qalaqlananda belə sənətçilərin dəyəri artmamışdı. 16-cı əsrdən bəri incəsənət məişətdən aralanmağa və müstəqilləşməyə doğru hərəkət elədi. Amma hələ 18-ci əsrdə Vyana klassik məktəbinin banisi sayılan Haydn qraf Esterhazinin məlikanəsində saray kapellasının rəhbəri işləyərkən həm də həftədə bir dəfə qrafın başını qırxmalıydı. Yəni musiqiçi və bərbər vəzifəsini paralel icra eləyirdi və bundan heç də incimirdi. Hər həftə bir simfoniya, ya da bir kvartetin yaranması həftəlik başqırxma mərasimiylə üst-üstə düşürdü. O vaxtlar heç kimin ağlına da gəlməzdi ki, həmin qrafın nəslindən olanlar bir neçə yüzillik keçmiş Haydnı klassik elan eləyərək əsərlərini dinləyib bayılacaq. Sonralar heç kim Haydnın bərbərliyini xatırlamayacaq, amma bu əsərlərin onların babasının sarayında yazılıb ilk dəfə səslənməsilə fəxr edəcək. Bu həmişə belə olub, yəqin ki, belə də olacaq.
İmpressionizmin parlaq nümayəndəsi sayılan Klod Mone zamanında çəkdiklərini sərgiləməyə heç yer də tapmırdı. Əsərlərini göstərən kimi ağız büzüb gedənlər rəsmin qarşısında dayananlardan çox olurdu. İmpressionizm ilk təsürat, duyduqlarının həmin anını rəsmə çevirmək cəhdidir deyən bu yolun yolçuları uğuru yalnız arzulaya bilərdi. Bir dəfə Mone Londonda sübh tezdən dumanın şəhər üstünü almasını rəsmə aldı. Sonra bu rəsmi Londonda sərgilədi. Rəsmdə şəhərin üstünü çəhrayı duman almışdı. Lonlonlular bu rəsmə baxıb çiyinlərini çəkdi. Heç çəhrayı da duman olar? Yoxsa bu əcnəbi rəssamın başına hava gəlib? Sonra rəssamı qınayanlar, daha sonra qəzetlərdə iztehzalı tənqidçi baxışları da çap olundu. Çəhrayı dumanı ağıllı-başlı ələ salıb məzhəkəyə çevirdilər. Amma həmin sərgidən deyinə-deyinə çıxan şəhər sakinləri səhərisi gün Londonun üstünü daim bürümüş dumana yeni gözlə baxdılar. Bu dəfə onlar da əmin oldu ki, şəhərin üstünü çəhrayı duman bürüyürmüş. Londonun qırmızı kərpic evlərinin işığı sübhün nuruna qarışanda belə rəng alınırmış. Onlardan heç kim boynuna almazdı ki, Mone bu rəsmi çəkməsəydi çəhrayı dumanı görə bilməyəcəkdi. Yolaçan və yolgöstərən olmaq çox əzablı peşədir.
Dartışmalar, sənətin cəmiyyətdə rolu, bəşəriyyət tarixində yeri barədə çəkişmələr bu gün də səngimək bilmir. Əlində nizə tutanlar qələm tutanların «yol»uyla getsə də özlərində güc tapıb bunu etiraf eləyə bilmir. «Elita kimdir və necə olmalıdır?» sualını ortaya atıb az qala sözün hərfi mənasında «qurşaq tutublar». Amma bu da faktdır ki, qoluzorlular sənətkarı məhv eləyib ortadan çıxara da bilməyib. Tonqalda yandırıblar, 37-ci ildə də qırıblar, sürgün də eləyiblər. Sözünü bədii tərzdə deyə bilənlər dövlətin ən qatı düşmənləri sayılıb, dissidentlərin əksəriyyəti incəsənət adamıdır. Görəsən nizə sahibləri yolsuz qalmaqdan qorxmur? Amma yenə də düşünürəm ki, bu belə olub, yəqin ki, belə də olacaq. Ruhu doyuranlarla qarın doyuranlar arasında cəbhədə qurbanlar hələ çox olacaq.
Bəs onda çəhrayı dumanı necə görək? Şəhərin dəlisov küləyi toz-torpaq dumanını süpürüb atandan sonra bilməyək ki, bizim beynimizin dumanı da çəkiləndən sonra hansı çalarlarda parıldayacaq? Çəhrayı, mavi, zoğalı, sürmeyi, yoxsa həmişəki kimi boz, çirkatab rəngdə?.. Parapsixologiyada deyilir ki, insan aurası bütün pis niyyətlərindən təmizlənəndən sonra başının üstündən kosmosa doğru yönələn nöqtədə qızılı rəngdə bərq vurur. Bu rəng sönəndə insan torpağa bağlanır və xəstəlikləriylə baş-başa çarpışır. Yəqin ki, başının üstündə qızılı parıltısı olanlara elita deyərlər, nizəlilər bunu qəbul eləyə bilməsələr belə…

 


 

Seçilmiş
Bir etüd və üç nöqtə…
Özümə məktub
On beşinci daş
Röya
Məyusluq bayramı
Böyük səhər sindromu
Çay buxarı ilə meditasiya
Çəhrayı duman
Bir çimdik qırmızı
Qəribə adamlar
Vətənə daş, yoxsa başına daş
Ermənilərə minnətdarlıq
Fakir, foxsa fağır?
İlmələr və qarmaqlar
«Cherchez la femme»
Sevgi naminə
Azadlıq simfoniyası
Palçığa bulaşmış libido
Tənha doğulmuşlar
Utanıram
Susuz balıq
Yaxşı qızlar cənnətə düşür?
Həmişə yubanan sonra
«Keep smiling»
Döyə-döyə
Qurama dünya
«Das Ist Fantastisch!!!»
Milli striptiz
Tutti
Sevgi adlı boyat nağıl
Cəmi bir kadr…
Çağdaş folklor necə yaranır
Zümzümə
Ağ kağız, yoxsa bahalı kətan?
Qum saatı
Kişi üslubunda köşə
İntəhasız meymunlar teoremi
Özüm...
Yuxu dəyərində kopyalar
Ad günü
Güllü günlər
Arvadbazlardan kömək
Şantrapa
Küçələrə su səpmişəm
Darıxmağın min bir rəngi
Danışmaq, yoxsa çərənləmək?!
Qranj
Çeynənmiş ikebana
Bütün yaxşılıqlara ölüm!
Sadizm
Rəqs dərsi
Qəlbi şikəstlərə sədəqə vermirlər
İmpression baxış
Nü...
Etiraf
Peyzaja sıçrayış
Siz deyən olsaydı…
Zorlanmış şəhər
Çılpaq qadın silahdan da güclüdü
Kərtənkələlər
Mənim «mən»im
Nənələr və nəvələr
Qaçan qurbağaların nağılı
Günəşi öldürənlər
Qadın qəddarlığı
Boz şəhərin boz adamları
Səninçün
Şükranlıq
Qanla yuyulan günahlar
İrəli, meymuna doğru!
Qurama üslubunda məntiqsiz köşə
Ağ və Qara
Açar dəliyindən görünənlər
Xoşbaxlığ…, xoşbaxlığ .., yenə də xoşbaxlığ…
Plaqiat, oğurluq, yoxsa abırsızlıq?