Professional
mövhümat
Ya da mövhümata dəxli olmayan peşəkarlıq
İndi hazırda
sevimli noutbukumla tetatet oturub yazmağa cəhd eləyirəm. Əsil Azərbaycanlı
kimi pürrəngi çayın canına yel ləyməyə qoymayıb artıq ağzım yana-yana
içmişəm və çay buxarına ilham pərim olmağa ona şans saxlamamışam. Sabah
gedəsi yerim var deyən köşə mütləq bu gün yazılmalıdı. Mən də razıyam,
axmaq iddiadır! Niyə məhz bu gün? Niyə həmişəki kimi evdə? Köşə marşrutda
yazıla bilməz bəyəm? Məsələn diz üstə, qırıq qələmlə… (bu yazıq jurnalist
obrazına çox uyğun gəlir) Ya da redaksiyadakı çap maşını kimi işləyən
kompüterlərin nəyi əskikdi? Amma hamı bilir ki, mən redaksiyaya gəldimsə
deməli yazı olmayacaq. Məndən yazı gözləyən redaktorlar «həmişə sən
gələsən» demək əvəzinə az qala dilinə gətirir ki, «sən allahın, get
evinə, bir şey yaz, eybi yox, göndərərsən». Bu da bir cür mövzümatdı,
ya inamdı – həmişəki stulumda, həmişəki şəraitimdə, həmişəki kimi sakitlikdə
olmasam yazı pis alınacaq. Sonra oxuyub xəcalətdən öləcəm. Buna professional
mövhümat demək olar, məncə…
Bu qəribəlik təkcə məndə deyil. Fransız kralı 14-cü Lüdovik boynunda
həmişə eyni yaylıq gəzdirərdi. Bu yaylığı ona eks favoriti Fransuaza
de Blan hədiyyə eləmişdi. Bu xanım necə olmuşdusa kralı inandıra bilmişdi
ki, o, yaylığı çıxaran kimi taxt-tacını itirəcək. Kralın da bu yaylıqdan
o qədər də xoşu gəlmirdi. Göbəyinə qədər sallanan yaylıq həmişə yemək
vaxtı mane olur, daim yeməyə bulaşır, parikinə ilişib onu əsəbləşdirirdi.
Ona görə də Lüdovik bu yaylığı hər gün yuyulmağa göndərməyə məcbur olurdu.
Hətta deyirlər ki, qalstukun tarixi də belə başlayıb.
Həkimlər növbətçilik qrafiklərini dəyişməyi sevmir. Deyirlər ki, qaçhaqaç
salıb kolleqalarınla danışıqlara başlasan qismətinə rahatlıq əvəzinə
elə bir gün, ya da gecə düşəcək ki, nəfəsini dərməyə vaxtın olmayacaq.
Gecədirsə gözünü də yuma bilməyəcəksən. Cavan həkimlər növbətçilikdən
qabaqkı gecə sevişməməyə çalışırlar. Yoxsa həmən gün, ya gecə çox ağır
ola bilər. Təyyarəçilər uçuşdan qabaq şəkil çəkdirmir. Musiqiçilər inanır
ki, konsert qabağı səhər yuxudan duranda sağ ayaqla durmaq lazımdı.
Konsert qabağı yatağı yığmaq da olmaz. Bu iki əlamət dirijorlar və opera
müğənniləri arasında ən çox yayılan inamdır. İndi buna də mövhümatmı
deyək?
Teatrda pyesin məşqləri zamanı rol yazılan vərəq, ya da pyes yerə düşərsə
aktyor mütləq bu kağızların üstünə oturmalı, sonra onlarla birlikdə
qalxmalıdı. Yoxsa rolu oynamaq qismət olmaz. Hamı bilir ki, barmağı
uzadıb nəyisə göstərmək ədəbsizlik əlamətidir, yaxşı jest deyil. Amma
dənizçilər sizə deyər ki, barmaqla səmanı göstərmək lap pis əlamətdi.
Bu allahları qəzəbləndirib fırtına, ya da tamam küləksiz havanı gətirə
bilər. Hər bir liman şəhərində bilirlər ki, sahildən aralanan gəmiyə
barmaq uzatsan onu fəlakətə sürükləyirsən.
İstehkamçı pirotexniklər, yəni partayışların qarşısını alan minaaxtaranlar
heç vaxt əməliyyatdan qabaq sağollaşmırlar və heç vaxt hansı anlamda
olursa olsun «sonuncu» sözünü işlətmirlər. Yanğınsöndürənlərsə deyir
ki, növbədən əvvəl uzunboğaz çəkmələri təmizləsən mütləq yanğın baş
verəcək və çağırış olacaq. Bölmədə yeni işçi peyda olanda da hamı inanır
ki, bu gün onunçün çox gərgin keçəcək. Yanğınsöndürənlər məzuniyyətdən
işə qayıdanda onları sulayırlar. Yoxsa ki, hamı yanğın söndürməkdən
əldən düşüb su içində olacaq.
Ola bilər ki, dünyada ən mövhümatlı adamlar kosmonavtlardı. Kosmonavt
Sergey Korolyov bazar ertəsinə düşən uçuşları o qədər sevmirdi ki, hətta
günü dəyişməkdə təkid eləyirdi. Bunun səbəbi indiyədək aydın deyil.
Amma sovet dövründə, hazırda rus kosmonavtları də az qala rəsmi şəkildə
həftənin birinci gününü start gününə layiq bilmir. İnamların içində
ən qəribəsi odur ki, kosmodromda hər daşıyıcı raketi havaya buraxmazdan
əvvəl onun üstündə «Tanya» yazırlar. Yəqin nə vaxtsa bu Tanyaya vurulmuş
zabit sevgilisinin adını raketdə əbədiləşdirib. Amma sonrakı raketlərin
birində ayağı yüngül adı yazmayıblarmış, raket havaya qalxan kimi partlayıb.
Amma necə olsa da mənim bu mövhümat sözündən nəsə acığım gəlir. Onun
qarşısında hörmətli peşəkar sözü dayansa belə. Mövhümatçı saqqal buraxar,
şalvarının balağını kəsdirər, ya da qoltuğunda partlayıcı, ya da heç
olmasa bıçaq gəzdirər və hamıya birtəhər nəzərlərlə baxır. Ona görə
də gələn köşəmi mütləq diz üstə yazmağa cəhd eləyəcəm. Alim kimi bardaş
qurub mütəkkəyə söykənəcəm və qələmin bir ucunu ağzıma qoyub çeynəyəcəm.
Görüm belə pozada ağlıma abırlı bir fikir gəlir, ya yox…