Ağ
üstündə qara ləkə
Bir çox adamlar dünyanı ağ-qara görür. Ya da ki, dünyaya, Zamana uduzmamaqçün
hər şeyi sadələşdirib ağ-qaraya yendirir. Bax bu, xeyirdi, bu şərdi,
bunu olar, o birisini yox, bu ağıllıdır, o biri dəli… Əksəriyyəti isə
dünyanı əlvan bilir. Onun rənglərindən, qatmaqarışıqlığından çaşıb özünü
itirmir. Bününçün neçə minilliklərdi ki, ölçü meyarları hazırlayırıq
və onları uğurla nəsilbənəsil ötürürük.
Düzü əyridən ayıran ölçü meyarlarımız bizə asanlıqla başa gəlmir. Oxuyuruq,
öyrənirik, gözümüzün nurunu, vaxtımızı sərf edirik ki, birisi yalan
danışanda ağzından vurmasaq da onun yalançı olduğunu bilək, anlayaq.
Heç kim düşünməsin ki, o biri cəbhə, yəni ki, yalançılar, fırıqdaqçılar,
plaqiatçılar, oğrular, hiyləgərlər, dələduzlar əli qoynunda oturub.
Onlar bəlkə də bizdən artıq sürətlə öyrənir, bilik toplayır, uyğunlaşır,
uyğunlaşdırır və aldadır. Ona görə də heç kim əminliklə deyə bilməz
ki, ağı qaradan ayıra bilir.
Kaliforniya alimləri maraqlı təcrübə aparıblar. Qoyulan təcrübələrdə
32 tələbə 30 cüt rəsmə qiymət verməli idi. Onlardan birini məşhur rəssam
çəkmişdi, o birini isə meymun, ya da fil. Sonda məlum olur ki, iştirakçıların
67 faizinə heyvan və uşaq rəsmləri daha xoş gəldi. Los-Anceles Uniersitetinin
professoru Mixail Samkin iddia edir ki, körpə uşaqların və meymunların
əlinə qələm, fırça və rəng düşəndə onlar abstraksionist rəssamların
şedevrlərindən də yaxşı rəsmlər çəkirlər. Abstraksionistlərin əsərlərinə
görünməmiş qiymətlərin qoyulmasının səbəbkarı elə biz özümüzük ki, ağı
qaradan ayırmağı bacarmırıq. Elə həmin səbəbdən də rəssamın ölümündən
illər keçmiş hansısa uzaq, kiçik bir şəhərcikdə onun tanınmamış bir
rəsmi peyda olur. Bu günlərdə isveç şəhərciyi Upsalada Ayvazovskinin
gözdən qaçmış bir əsəri qoca meşəbəyinin çardağından tapıldı. Həmin
rəsm onun arvadının gehizi idi və arvadı öləndən sonra çardaqda yır-yığış
eləyəndə tapılan əşyaların içində atılmışdı. Meşəbəyi həmin rəsmə nə
qədər versəydilər də sevinərdi. Amma mütəxəssislər rəsmə lazımi qiyməti
qoydular və əsər 1,2 milyon dollara satıldı. İndi kim deyə bilərdi ki,
içveç meşəbəyisinin çardığındakı rəsmi gözünün ucuyla görən kimi onun
əsil sənət əsəri olduğunu anlayacaqdı?
Həyatda da biz bəzən layiq olmayan əşyalar dəyərindən artıq qiymət verir,
çox qiymətli olanları isə gözdən qaçırırıq. Həqiqət araşdıranlardan
birincisi Fredirik Urban olub. 1908-ci ildə o, təcrübə qoyaraq 2 çəki
daşını testdən keçirməyi xahiş edib. Daşlardan biri 100 qram, o birisi
isə bir neçə qram az idi. Onun təcrübələrində 72 faiz daşın bir neçə
qram çəkidə az olduğunu hiss edib. Belə məsələləri araşdırmaqla məşğul
olan Mixail Samkin bir sayt yaratdı və ora yerləşdirdiyi testlərdən
insanların həqiqəti yalandan ayırmaq qabliyyətini araşdırmağa cəhb etdi.
Həmin saytın nəticələrinə görə adamlar orta hesabla 66 faiz düzgün nəticələr
verə bilir. Yəni ki, normal insanın təbii həqiqət duyumu hardasa 60-70
faizdən artıq deyil.
1971-ci ildə Feliks Sobalev psixiatr Valeri Muxinin psixoloji təcrübələrini
lentə aldı. Belə şərait yaradılmışdı ki, studiyada oturanlar 5 fotonun
içində eyni adamın olub-olmadığını müəyyən etməli idi. Onlardan yalnız
biri təcrübədən xəbərsiz idi. Yerdə qalanı iki, əslində bir-birinə bənzəməyən
fotonun necə də oxşamasına dair arqumentlər gətirirdi. Hətta filmdə
elə bir məqam da var ki, studiyadakıların fikrinin təsiri altında təcrübə
iştirakçısı qoca qarı və kişinin eyni adam olduğunu təkid etdi. Sonra
masaya iki piramid qoyuldu, biri ağ, o biri qara. Hamı bu piramidlərin
ikisinin də ağ olduğunu deyəndən sonra iştirakçı fikrini dəyişib təsdiqlədi
ki, «bəli, mən iki ağ piramid görürəm!». Deməli, həqəqəti görmədiyimiz
bir yana, biz hələ başqalarının həqiqətini də absolyut kimi qəbul edirik.
Ona görə də həqiqət axtarışlarının faizi bir az da enir.
Maraqlananlar varsa http://reverent.org saytında testlərdən keçə bilər.
Burda heyvanların çəkdiklərini abstraksionist rəssamların rəsmdərindən,
Enşteynin nitqlərini Hitlerinkindən, maşın tərcüməsini Folknerin mətnlərindən,
canlı ifanı kompüter səslənməsindən ayırmağa dair maraqlı testlər var.
Nəticələrin yüksək olcağını gözləməyin. Çünki ömrümü klasisk musiqiyə
həsr etmiş musiqiçi kimi Mosartın musiqisini ona həmişə həsəd aparmış
və musiqisini yamsılamış Solyerinin musiqisindən ayıra bilməmişdim.
Mənim də həqiqət göstəricim 70 faizdən artıq deyilmiş. Belə olarsa da
ruhdan düşməyin. Çünki 1982-ci ildə jurnalist Ceyms Ehman zooparkdakı
filin xortumuyla çəkdiyi rəsmi mütəxəsislərə rəy üçün göndərəndə zamanın
adlı-sanlı eskportları rəsmə heyran olmuş və onun müəllifində fitri
istedad, daxili ekspressiya və sənətə gətirəcəyi yeni nəfəsi necəsə
görə bilmişdilər. Yəqin ki, həqiqətin daha yaxşı görünməsi üçün ona
fon lazımdı. Axı qara fonda ağ, ağ fonda qara çox aydın görünür.
P. S. Bir damla mürəkkəb şəffaf suyun rəngini dəyişdirə bildiyi kimi
iynə boyda işıq zolağı qaranlığı dağıtmaq qüdrətindədi…