Əbədiyyətə
bir mesaj
Doğrudanmı
ölümümdən sonra mən sizə bu cür lazımam?
V. Vısotski
Bir neçə il əvvəl ekranlara çıxmış «Mənim ərim dahidir» adlı film böyük
söh-söhbətə səbəb olmuşdu. Film bakılı alim-fizik Lev Landanun həyat
yoldaşının xatirələri əsasında çəkilmişdi. Landaunu sağlığında tanıyanlar,
kolleqaları və iş yoldaşları, tələbələri xüsusilə etiraz edirdi. Filmdən
sonra hətta Rusiya Federasiyasının Elmlər Akademiyasının müraciət məktubu
da göndərildi. Amma film kifayət qədər uğurla göstərildi və yəqin ki,
yaddaşlarda həkk olundu. Kinoşünaslar yazır ki, hansı yolla olursa olsun
əgər film düşünməkçün əsas verirsə onda onun müəllifləri böyük savab
iş görüblər.
Bu filmin niyə etiraza səbəb olmasını araşdıraq. Landaunun arvadı Maya
Drobanseva eyniadlı kitabı əsasında çəkilib. Orijinalı oxuyanlar deyir
ki, film kitaba nisbətən çox abırlıdır və son dərəcə redaktə olunub.
Burda Landaunun yoldaşı onun həyat tərzini intim detallara qədər açıq
yazır. Kitaba əsasən Landau arvadbaz idi və hər dəfə evə gözəl qadın
gələndə arvadı şərtləşdikləri kimi onlar üçün təmiz döşəkağı salmalı
və gözə görünməməli idi. Landau despot deyldi. Öz arvadana da bu tərz
azadlıq vermişdi. Təbiətcə qısqanc olan Maya Drobanseva bu xasiyyətini
gizlətməli idi. Çünki büruzə verən kimi Landau onu cibxərcliyini kəsməklə
cəzalandırırdı. Yəni onun qısqanclığını bu yolla islah etmək istəyirdi.
Bir gün arvadının tənha həyatından narahat olan alim ondan «Niyə özünə
məşuq tapmırsan?» sualını verir. Maya ona deyir: «Evdar qadınlar özünə
məşuqu ərinin dostlarından seçməli olur. Sənin fərli dostun da yoxdu
axı…». Bu irad Landaunun ürəyinə düşür və arvadını tənhalıqdan çıxarmaqçün
özü çırmanıb layiqli namizəd axtarır. Bir neçə gün sonra alimlər arasından
ən gözəgəlimlisini, sorğulara əsasən qadınların sevimlisini axtarıb
tapır və evə nahara dəvət edir. Səhər işə gedəndə arvadını muştuluqlayır
ki, axşama hazır olsun. Onun arqumenti belə idi: «Evin kişisinin vəzifəsi
arvadını xoşbəxt etməkdir. Ola bilər mən bu vəzifəni o qədər də yaxşı
icra etmirdim. Səhvimi bu yolla düzəltməyə çalışacam». Mayanın qısqanclıq
tutmaları və isteriyalar olanda isə ona belə deyirmiş: «Sən hərdən sonuncu
tikəni özünə qıymayıb uşaq kimi ağzıma dürtürsən. Əgər bu gənc xanım
məni 5-10 dəqiqəlik sevindirəcəksə axı niyə sən bu sevinci mənə qıya
bilmirsən?». Belə hissləri anlamaq çətindi.
Etiraz edənlər ən əvvəl filmin başlığına «Mənim ərim dahidir» ifadəsini
çıxarmağı nalayiq sayır. Bu iyərncdi, biabırçılıqdı. «Adam özünə, öz
ərinə dahi deməz» kimi utancaqlıq komplekslərimiz var. Bu məsələyə aydınlıq
gətirmsəkçün əvvəl dahi sözünün özünü raşdırmalıyıq. Lüğətlərə görə
«istedadıdın ən yüksək zirvəsinə çatmış adam» dahi adlana bilər. Bu
ifadə qarşınızdakının dahi olub, olmadığına bir tikə də aydınlıq gətirmir.
Bunu hər kəs öz intuisiyasına arxalanaraq təyin edir. Hərəninsə öz intuisiyası
var. Məsələn, Tolstoy Şekspiri dahi saymırdı. Pisarev Puşkində söymədiyi
bircə atası qalmışdı. Pasternakın, elə həmin o Tolstoyun özünü də sevməyənlər
var. Mənim zənnimcə Şaqalın və Salvador Dalinin çəkdikləri balaca oğlumun
cızmaqaralarına bənzəyir. Maleviçin «Qara kvadrat»ını hələ 3-cü sinifdə
kəşf etdiyimi düşünürəm. Yaxud 20-ci əsrin əvvəlindən sonra yazılmış
əsərləri musiqi adlandıra bilmirəm. Amma bütün bu cür inqilabi fikirləri
içimizdə saxlamalı oluruq. Çünki əksəriyytinin fikri daha qiymətli sayılır.
Dahilik həm də istedadın universallığı ilə də ölçülür. Bu meyarla yanaşanda
dahilər çox az olub. Leonardo da Vinçi, Lomonosov, Qumbold… Müəyyən
sahənin dahisi də yetişə bilər: dahi yazıçı, dahi rəssam, dahi mühəndis.
Bayaq adını çəkdiyimiz Landau deyilənə görə Enşteyndən sonra birinci
idi. Amma o cür dahi insan məişət məsələlərində uşaqdan da betər naşı
və təcrübəsiz idi. Biz onun alimlik dərəcəsini ölçməkdə acizik. Çünki
Landaunun əlyazmaları adi adam üçün yapon dilində oxunmuş şeir kimi
bir şeydir. Onun haqqında filmə etiraz edənlər filmdə tamam başqa, öz
ölçülərilə yaradılmış dahini görmək istəyirdi. Filmdə daha bir kadr
vardı: Landau təsadüfən elmi müdafiədə iştirak edəndə yazı taxtasında
bir neçə rəqəmi guya ki, təsadüfən silməklə kiminsə neçə illik zəhmətini
yerə vurur. O, bunu dahiyanə deyil, küçə oğrusu kimi ehmalca və qəddarcasına
edir. O, əlinin bir hərəkətilə hamının necə də cılız olduğunu göstərmək
istəyirdi. Sizcə tamaşaçı qadın və kişini eyni səviyyəyə qoyan dahinin
intim həyatının detallarını biləndən sonra onu bağışlayarmı?
İctimai rəyə görə dahi belə olmur. Dahi vaxtaşırı uzaq-uzaq üfiqlərə
baxan dalğın daxışlarıyla yerdəki bəndələrə ötəri nəzər salıb bütün
dünyanın ağırlığını çiyinlərində daşıyan obrazdır. Bizdə də dahilik
haqqında yaranmış bir filmə etirazlar eşidilib. Bir neçə il əvvəl rəssam
Səttar Bəhlulzadə haqqında film çəkilmişdi. Hamı bilir ki, Səttar ictimai
rəyə tüpürmək belə istəməyən bir adam idi. Boz «balonka» plaşını əyninə
keçirib çöllərdə sərgərdan gəzib rəsmlər çəkirdi və onları bəyəndiyi
adamlara hədiyyə edirdi. Filmdə onun qapılara düşüb dilənçilik etməsini
göstərən məqamlar vardı. Filmin bu hissəsinə onun qohumları və kolleqaları
möhkəm etiraz etmişdi. Çünki hamı bilirdi ki, Səttar pulu evə o vaxtlar
bazarlıq üçün yarayan kağız zənbillərdə gətirirdi. Tullayırdı stolun
üçtünə və nə qədər olduğunu da heç vaxt bilmirdi. Amma ola bilər ki,
nə vaxtsa, kiməsə əl açmalı olub. İndi özünüz qərar çıxarın, belə kadrları
filmə salmaq olar, ya yox?
Bütün bunlar bir daha sübut edir ki, biz dahi və dahilik haqqında hələ
ki, heç nə bilmirik. Bilmədiklərimizdən danışmaq, ya da daha pis, yazmaq
əbədiyyətə tüpürmək kimidir…