Yadındamı?..
Xatirələr
– yeganə cənnət məkanıdır ki,
biz burdan heç vaxt qovulmayacağıq.
J. P. Rixter
Yaddaş qəribə orqandı. Orqan deyirəm ona görə ki, hərdən onun ayrıca,
hətta müstəqil olduğu barədə düşünürəm. Axı o, məndən soruşmur ki, «olarmı
bunu yadda saxlayım?» Ya da «gəl bunu unudaq» da demir. Özü bilir nəyi
unudur, nəyi isə illər keçmiş yada salıb özünü çox dinməz aparan ürəyimə
lap ox kimi sancır. Amma ürəyimi, mədəmi qopara bilmədiyim kimi onu
da ata bilmərəm. Birlikdə yaşamağa məcburuq deyəsən.
Keçən həftə sonunu opera teatrında keçirdim. Yaddaşım bu dəqiqə mənə
pıçıldayır ki, «Yadındadı, 10 il əvvəl teatra tək getmək istəmirdin.
Evdə dava-şava da salmışdın ki, bezmişəm tamaşalara tək getməkdən».
Bilirsiz də kişiləri opera teatrına dartıb aparmaqçün o gərək nəsə bir
ağır günah sahibi olsun ki, sözümə baxsın. İndi isə evin sonbeşiyini
atasının üstünə atıb evdən çıxan kimi özümü xoşbəxt duymuşdum. Özümə
tənha demək heç ağlıma da gəlmirdi. Eh, cavan olmuşam yəqin. Teatra
tək getməyi sevmədiyim vaxtlarda mən Puççininin «Toska» operasını (rica
edirəm, operanın adını birinci hecada vurğuyla deyin, yoxsa ruscadan
tərcümədə «qüssə» kimi çevrilən sözü xatırladacaq) bizim səhnədə amma
gürcü tenorların ifasında dinləmişdim. Bir-iki ağız deyinmişdim ki,
elə bil tenorlarımız qırılıb, oxuyanımız yoxdu ki, xariciləri dəvət
eləyirlər. Elə indi də o təbdə bir ağız deyindim. Bu dəfəki tamaşanın
rejissoru və dirijoru dəvət olunmuşdu. Amma əsas rolları bizimkilər
oynayırdı. Bir sözlə böyümüşük. Mahnı ifaçısı kimi tanınan Azər Zeynalov
bu dəfə böyük işin altına girmişdi. Baş kişi rolunu ifa edirdi. O vaxtlar
da Azər Zeynalov operalarda oxuyurdu. Amma mələhətli səsin ifaçısını
hamı Rəşid Behbudovla müqayisə eləyir və təssüflə köks ötürürdülər ki,
«Arşın mal alan»dan, uzaqbaşı «Sevil»dən o yana gedə bilməyəcək. Belələrinə
bizdə «pesennik» deyirlər, yəni mahnı ifaçısı. Operaya nəfəs çatdırmaq
lazımdı, illər uzunu maşq eləməklə səsi cilalamaq lazımdı. Amma indi
Azər Zeynalov səhnədə elə oxuyurdu ki, elə bil yüz ilin opera müğənnisidir.
Rahat, professionallıqla, səhvsiz və əlbəttə ki, xaric notsuz. Hətta
bu dəfə gəlmiş dirijorumuz dedi ki, «Elə bil Avropada dinləyirəm bu
operanı».
Yaddaşımsa bu fikirlərin müqabilində mənə daha maraqlı faktları xatırlatdı.
Mən Azər Zeynalovu ilk dəfə «Bakı payızı»nın səhnəsində görmüşdüm. O
vaxtlar Faiq Ağayev və Aygün Kazımova da həmin müsabiqənin qalibləri
arasındaydı. Aygün həmişəki kimi ekstrovaqant. Faiq də indiki imicindən
bir o qədər də uzaq getməyib. Amma «Şükriyyə» mahnısıyla yadda qalan
Azər Zeynalov indi operaları «semiçka kimi çıtlayır». Aygün Kazımova
və Faiq Ağayevsə artıq xalq artistidir. Atalar düz deyir: «Kiminin əvvəli,
kiminin axırı».
Hərdən yaddaşım qəsdimə duranda Kamran Həsənlinin tələbəlik illərini
yadıma salır. O vaxtlar, hələ sovetlərin məngənəsindən qurtulmadığımız
dövrlərdə bir dəstə tələbə Konservatoriyada milli hərəkata başçılıq
eləyirdi. Rektorun acığına ana dilində danışmağı bütün müəllimlərdən
tələb eləyir, bayrağımızı əldə gəzdirir, iclaslar, mitinqlərdə odlu
alovlu sözlər deyirdilər. İndiki himni ilk dəfə biz oxumuşduq. Biz də
partalardan təzəcə durub gəlmiş uşaqlar bu mühitə düşüb hər şeyə ağzımızı
ayırıb baxırdıq. «İnqilabçılar»ın tələbiylə bütün fakültələrdə məcburi
dərs sayılan «Rus xalq musiqi yaradıcılığı» fənni yığışdırıldı. Azərbaycanda
musiqiçi olmaq iddiasında olan hər şəxs rus xalq musiqisi ruhunda melodiyalar
bəstələməliydi. Amma deyim ki, illər uzunu bu fənn tələbələrin qanını
içsə də bir nəfər də rus musiqisinin təsirinə düşmədi. Öz musiqimiz
daha ucadır, ona görə. Hə, Kamrandan danışırdım axı. Ona görə də mən
indi onun şit verilişlərinə baxa bilmirəm. Əlində bayraq yellədən adamın
toyxananı televiziyaya gətirib öz personasını nümayiş elətdirməyi heç
gür yaddaşıma girmir. Onun verilişlərinin rejissoru olan bacısı o vaxtlar
bir mahnı da yazmışdı. Brilyant Dadaşovanın ifasında səslənirdi: «Koroğlunun
heykəli yox». Mahnı yaddaşlarda qaldı. Amma o vaxtlar hamı dedi ki,
bu kamança çalan qız belə mahnı yaza bilməz, yəqin onu Kamran yazıb.
İndi onlar bacı-qardaş şərikinə verilişlər yapır, xalqı əyləndirir,
yəqin ki, pul qazanırlar…
Soruşarsız niyə indi xatırladın? Bilmirəm. Yaddaşımdan soruşun…