Çərçivə
içindəki çərçivələr
Subordinasiya deyilən bir anlayış var, insanlar arasında münasibətləri
tənzimləmək üçün uydurulub. Müdir və tabeçilikdə olan insanlar, bəzən
qadın və kişi arasnda pərdə, müəllim və şagird münasibəti də belə adlana
bilər. El arsında buna böyük-kiçik münasibəti, pərdə saxlamaq kimi də
deyilir. Yəni ki, insan başqa fərdlərlə münasibətini qurmaq üçün öz
əliylə müəyyən sərhədlər çəkir və artıq çərçivələnmiş dünyada daha bir
çərçivə yaradır. Bu cızıqdan bir addım qırağa çıxarsa ona tərbiyəsiz,
qanmaz, ədəbsiz deyəcəklər. Bizə bu çərçivələrdə yaşamaq rahatdı.
Deyirlər ki, yəhudi ailələrində tərəflərdən birinin nəfəsinin təmiz
olmaması boşanmaq üçün tutarlı səbəb sayıla bilər. Düzdü, mən hələ ki,
bu səbəbdən boşanan bir yəhudi ailəsi tanımıram. Amma bu onların cızdığı
sərhədlərdən biridir ki, icma üzvlərini nəfəsini təmiz saxlamağa məcbur
edir. Qüsura yazmayın, amma Sovet dövründə buraxılmış və bir çox məqamlarda
bizə yad olan davranış qaydalardan danışan, süni təsir bağışlayan braşürlərdən
başqa ədəb-ərkan barədə azərbaycanca yazılmaş kitab xatırlaya bilmirəm.
Bizdə belə şeylər folklor kimi dildən dilə şifahi tərzdə ötürülür. Praktikası
və tətbiq metodikaları adətən canlı şəkildə diri insanların üzərində
nümayiş edilir. Məişətimizdəki kütləvi tədbirlər – toy, nişan, paltarkəsdi,
dəfn mərasimi, cümə axşamılar, şappaxeyir – bu metodologiyanı insan
psixikasına ürəyin istəyən kimi dərinliyə yerləşdirməyə imkan yaradır.
Başqa xalqlar isə bu barədə kitab yazmağı sevir. Məsələn, Rusiyanın
ilk etiket barədə kitabı 18 əsrdə çap olnub. Bu kitabı oxuyan Avropa
monarxlarının heyrətdən çənəsi düşmüşdü, çünki burada ağlagəlməz şeyləri
kitaba salmağı vacib bilmişdilər. Etiket barədə kitabda yazılırdı ki,
dirsəkləri stola qoymaq olmaz, əlləri süfrəyə yox, salfetə silmək lazımdı,
burnu adam arasında qurtdalamaq olmaz və s. Üstündən 300 il kesməsinə
baxmayaraq bəzi adamlar üçün bayaqdan çərçivə adlandırdığımız qaydalar
hələ də keçilməz sədd, həlledilmz problem olaraq qalır.
Əslində günah bu qaydaları çıxaranda deyil. Hər xalqın öz qaydası var.
Burun qurtdalamağa gəlincə, mənəvi yüksəliş yolunda bizdən xeyli irəlidə
olan və hazırda dünyanı dalıyca aparmaq qüdrətində olan Tibet monaxları
burun və qulaqlarını təmiz saxlamaqdən ötəri çeçələ barmaqlarının dırnağını
uzadırlar. Bu hərəkət onlarda ədəbsiz sayılmaz. (Bu yerində nədənsə
dırnaq uzadan bakılı «geyil»ləri xatırladım. Amma onlar dırnaq uzatmağın
əsil məqsədini dünyasında boyunlarını almazlar. Uzaqbaşı «Atvyortka»
kimi işlədirəm» deyərlər).
Yazıya düşmüş qaydalardan ən qəribələrindən biri Britaniya krallarının
dəsmallar haqqında qanunudur. Kral 1-ci Yakobun öz əliylə imzaladığı
qanunda başqa insanların psixikasını zədələmədən cib dəsmallardan istifadə
qaydaları göstərilir. Bu qanuna əsasən dəsmala cəmi 12 dəfə burun silmək
olar. Bundan artıq olarsa dəsmal acınacaqlı görkəmə düşər. İndi subordinasiya
məsələsində, yəni ünsiyyətdə ən çox distansiya saxlamaqda çox ciddi
mövqedə dayanan ingilislər 16 əsrdə tanış qadını görərkən onun sinəsini
sığallaya bilərdilər. Bu o demək idi ki, yəni onlar bir-birini tanıyır
və təqdimata ehtiyac yoxdu. Yeri gələndə yazılan qanunları pozmaq da
olardı. Məsələn, 17–ci əsrdən bəri başına dəmrov düşmüş sıravi kişilər
monarxların qarşısında papağını çıxarmaya bilərdi.
Təbiətcə mühafizəkar, ailəyə qarşı ciddi münasibətdə tanıdığımız yaponlar
20 əsrin əvvəllərinədək tamam fərqli dünya görşləriylə seçilirdi. Evli
kişilər üçün 2-3 qeyşa saxlamaq yaxşı və ədəbli davranış sayılırdı.
Baxmayaraq ki, bütün gününü bu qadınlarla keçirməkdən kişinin heç arvadının
üzünə baxmağa vaxtı olmurdu. Çox yox, cəmi 100 il əvvəl Misirdə zifaf
gecəsində gəlini nökərin ixtiyarına verib getmək qəbul edilmişdi. Nökərini
iş başında qoyub getmiş bəy bu zaman dostlarıyla meyvə yeyib sərinlənirdi.
Ona görə də bizə min şükür! Vacib işlərimizi özümüz edirik. Nə olsun
ki, biz özümüzü hələ də bir-birinə tüpürməklə salamlaşan Masai qəbiləsindəki
insanlar kimi və uçuşdan əvvəl kosmik gəminin təkərini murdarlayan Yuri
Qaqarin kimi aparırıq. İndi bütün kosmonavtlar bu ritualı hər uçuşdan
əvvəl edir. Bu son əsrdə çox irəli getmişik və hətta yeməyi məcməyidən
əllə yox, qaşıq və çəngəllə yeyirik. Çəngəl demiş, 19 əsrə qədər matroslara
çəngəldən istifadə etmək qadağan idi. O vaxtlar çəngəllər 2 dişli olardı
və çılpaq qadın ayaqlarını xatırladırdı deyən matroslar hətta çəngəlin
də həsrətini çəkərdi. Göründüü kimi çərçivələr də öz çərçivələrini aşıb
yenisini yarada bilir…