Oy!
İnsan,
cəmiyyət! İnsan, ailə! İnsan…
Köşə yazmalıyam. Amma qəzetin bir sütununu doldurmağa zamanım yetərli
deyil. Yəni ki, vaxtım az olanda çox yazıram və reqlamenti pozuram.
Yazının çox olması o deməkdir ki, bu köşəyə redaktorlar əl gəzdirməli
olacaq. Sevə-sevə, mıncıq kimi sapa düzdüyüm cümlələrdən hansınısa çıxarıb
tullayacaq və onun yerinə bir düyün salacaq. Sonra bu düyün təcrübəli
oxucunun gözünə girəcək. Mütləq az yazmalıyam.
Fikrini qısa şəkildə izah etmək özü də bir istedad tələb edir. Fransız
şairi Jül Laforqun dediyinə görə «Tarix özü köhnə, uzun və düyün düşmüş
bir əhvalatdır. Heç kimin ağlına da gəlmir ki, ən gözəl zarafat ən qısa
olanıdır». Tarix boyda uzun və mənasız zarafatı yaşaya-yaşaya və onu
yaratmayaraq ömür sürdükcə qısa və aydın olmağın labüdlüyünü anlamamaq
mümkün deyil. Köşə yazmaq səhifə yazmaqdan daha çətindi. Necə ki, xalqın
qoltuğunda ömür sürüb, palaza bürünüb elnən sürünmək ayrılıqda götürülmüş
keyfiyyətli insan ömrü yaşamaqdan daha asandı. Qısa və konkret olmağı
bacaqmaq artıq istedaddan xəbər verir. Çünki qısa yazanlar nə yazacağını
dəqiq bilir.
İngilis dramaturqu S. Bekketin «Nəfəs» pyesi Ginnesin rekordlar kitabına
düşüb. Bu, pyes mövcud olan pyeslərin ən qısasıdır. Onun məzmunu da
adına tam uyğun gəlir. Boris Zaxoderin də bir qısa romanı var. Adı da
«Ən qısa roman»dır. Məzmunu bir cümlədən ibarətdir: «Komplimentdən alimentə
qədər». Xristian himnləri içində «İlahi, çarı hifs elə» himni ən qısası
sayılır. Cəmi 6 sətirdən ibarətdir. Vokal musiqini xatırlayanda məzmununun
qısalığına görə «Koroğlu» operasından «Çənlibel» xoru yadıma düşür.
Dövlət Kapellamızın ifasında onun əvvəlində deyilən sözləri anlamaq
olmur, amma sonra əsərin qalan hissəsində «Çənlibeldə, Çənlideldə, Çənli-çənli-çənlibeldə»
sətirlərinin dəfələrlə təkrarı yəqin onun dahiliyindən xəbər verir.
Dünyanın ən qısa vəsiyyətnaməsini Lanqenli Karl Toyşem qoyub gedib.
Cəmi 2 sözdən iarətdir: «Hamısı arvadıma». Əlbəttə, uzatmaq nəyə lazım?
Onsuz da kişinin malı arvadına qalmalıdı da, qonum-qonşuya yox ki? Qısa
olmağa gələndə mason lojalarının danışıqsız və səssiz keçən mərasimlərini
də xatırlayırlar. Amma orda sözləri simvollar və işarələr «deyir». Mason
işarələrindən həyatımıza daxil olanı və ən çox işlədiləni insan kəlləsi
və çarpaz sümüklərdir ki, onu balaca uşaqlar da tanıyır. Bu işarəni
mason simvolikasından «zəhər» kimi tərcümə etmək olar. Amma işarənin
adı da var: «Adəmin kəlləsi». Bu işarə nəinki zəhərli, hətta insan üçün
təhlükəli olan bütün yerlərdə 2 saatlıq moizəni tam əvəz edə bilir.
Heç kim işarənin altındakı qapını açmaz, ya da içindəki mayenin dadına
baxmaq istəməz.
Qısa olmaq həqiqi istedaddır. Alman riyaziyyatçısı Peter Qustav Dirixle
az danışan adam idi. Onun oğlu doğulanda qaynatasına təbrik teleqramında
evində baş vermiş sevincli hadisələri cəmi bir misala qədər qısalda
bilmişdi: «2+1= 3». Henri Miller isə «Oğlaqın cığırı» adlı kitabına
1 sözlük ithaf yazmışdı: «Ona». Dünyanın ən qısa padşahlıq vədini Kraliçə
Viktoriya verib: «Mən yaxşı olacam». Teatr tarixinin ən qısa qeydi Uollit
Qibbsə məxsusdur. Onun «Al, gəldi!» adlı məzhəkə tamaşasına yazdığı
rəy 2 hərfdən ibarət idi: «Oy!».
İspan jürnallarının birində korridadan ən qısa reportaja görə müsabiqə
elan edilmişdi. Birinci yeri almış reportaj belə idi: «Öküz, 2 toreador!
Öküz, bir toreador. Öküz!...»
Sadalanan qısa şedevrlərdən sonra köşəni təcili bitirməsəm özümə hörməti
itirə bilərəm. Amma deyim ki, son 3-4 ildə ilk dəfədir ki, redaksiyanın
köşəyə qoyduğu 3500 işarəlik limitinə yerləşə bilirəm…