Cavanşir Quliyev: “İçərimi dağıtmayan musiqini yazmayacağam”

- Neçə ildir ki, məni bir sual narahat edir. Bilirəm ki, Cavanşir Quliyevin evində gəncliyindən bəri onun haqqında iki qovluq yazı, məqalə var. Təxminən 1984-85-ci illərdə qovluğun içi tükənir. Elə həmin dövrdən də yazılmış ciddi əsərlərin siyahısı bitir. Nə baş verir?
- O vaxtdan sonra cəmiyyətdə nə baş veribsə, mənə də təsir etməyə bilməzdi. Bir məmləkətdə yaşayan hər bir insana siyasi, ictimai çaxnaşmalar, azadlıq mübarizəsi və s. hadisələrin təsiri olur.
- Bu, çoxlarına ilham verir...
- O vaxt ilham verər ki, insan istədiyi, arzuladığı bir məmləkətə gəlib çıxa. Mənə ilham yox, dərd, ağrı verib. Birinci növbədə, müharibə və bu müharibədə biabırcasına uduzmağımız. Bizim gülməyə, şənlənməyə mənəvi haqqımız yoxdur. Bu vəziyyətdə oxuyub-oynamaq qeyri-insani bir şeydi. Siz görürsünüz ki, yaşadığımız şəhərdə müharibə hiss olunmur. Qıraqdan baxan deyər ki, bu millət ağ gündədir.
- Bəs cəmiyyətdən kənarda yaratmaq mümkün deyilmi?
-Heç vaxt belə olmur. Özündən heç yana qaça bilməzsən. Mən əsasən mahnılar yazıram. Bu da dolanışıq üçündür. Mən hamının qəbul etdiyi “yeməyi” hazırlayıram. Bir vaxt opera öz həyatıyla yaşayırdı, mahnı da öz həyatıyla. Kimisi simfoniya, kimisi opera, kimisi kamera musiqisi yazırdı. Pis olanda da hamıya birlikdə pis olurdu. İndi isə mahnı yazmayan bəstəkarların vəziyyəti çox ağırdı.
-Siz deyirsiniz ki, varlı adam deyilsiniz. Mahnı verdiyiniz adamlar isə çox imkanlıdır. Bu necə olur?
- Bu adamlar öz zəhmətini mənə nisbətən baha sata bilir. Toy müğənnisi ayda 25 toyu yola verir. Mən ayda 25 mahnı yazmıram. Əgər yazsam da, onların öz alıcısını tapacağına inanmıram. İkinci səbəbi isə, mahnının xüsusiyyətləri ilə bağlıdır. İndi böyük simfoniyanı ifa etmək not kağızından başlamış keyfiyyətli musiqiçilərə qədər problemlərlə bağlıdır. Həm də dirijor münasibəti çox vacibdir. Dirijor bu əsəri çalmağı arzulamalıdır. Musiqiçilərin bu günkü vəziyyətini nəzərə alaraq mən inanmıram ki, onlar bu işi böyük həvəslə görəcəklər. Bu gün Bakıda Filarmoniyadan başqa simfonik səslənməyə uyğun konsert zalı yoxdur. O da təmirdədir.
- Çörək verən mahnı ilə başqa əsərləri bərabər yazmaq olmazmı?
- Alınmır. Amma mən çalışıram ki, belə edim. Mənim hazır olmamış əsərdən danışmaq və ya onu göstərmək adətim yoxdur.
- Dördüncü simfoniya tamamlanıb?
- Bəli, dördüncü simfoniya bitib, yalnız redaktə işi qalıb.
- Bəs “Gilqameş” motivləri əsasında balet necə?
-Balet çox asta-asta, tısbağa tempi ilə gedir.
- Deməli, baleti görmək bizə qismət olacaq?
- Allah ömür versə, çatdırmağa çalışacağam. Səhər yuxudan durub görməli işlərimi yaddan çıxarmamaq üçün kağıza yazmadığım günlərdə mən bu işlə daha sıx məşğul olacağam.
- Vaxtınızın çatmamağından qorxursunuz?
-Qorxuram. Fransız rəssamı Modilyanini yada salaq: kafeləri gəzib şəkillərini 5-6 franka satanda özünü xoşəxt hiss edirdi. Van Qoq isə bütün ömrü boyu cəmi 1 əsərini sata bilib. İndi Van Qoqun imzası milyonlardır. Mən inanıram ki, tarixdə olan sənətkarlar yalnız ülvi sənət eşqi ilə yazmağı, Allahla ünsiyyətdə olmağı arzulayırlar, yer üzünün problemləri, dərd-səri onları maraqlandırmır. Onlar da fiziki insanlardır. Hər biri əsərinin ifasının da, alınmasının da arzusunda olub. Biz sənətçiləri təxəyyülümüzdə bir az ilahiləşdiririk. Bizə elə gəlir ki, maddi həyat onlar üçün yox imiş.
-Deyirlər ki, sənətkarı və yaradıcılığını onun özü müəyyən etdiyi qaydalara əsasən mühakimə etmək lazımdır.
- Bəli. Məni öz qayda-qanunuma görə ittiham edin.
-Sizin üçün bu qaydalar artıq məlumdurmu?
-Əlbəttə. Sənətlə məşğul olmağa başlayanda insan artıq düşünür. Özü üçün qaydalar qurur, meyarlar tapır və bu sənətdə özü üçün nəyin pis, nəyin yaxşı olduğunu təyin edir. Bunu bir sözlə demək çox çətindir. Bədii meyarları sözlə demək, xüsusilə, musiqidə çətin olur. Hər bir bəstəkarın daxilində onun yazmaq istədiyi bir musiqi ideyası yatır. Bəzən qulaqlarına gəlir, bəzən yuxusunda görür. Bu onun üçün ən yüksək zirvə olan bir səslənmədir. Ömrü boyu ona çatmağa çalışır. Çox nadir bəstəkarlar bu zirvəyə çata bilib. Yəqin mən də nəsə bir musiqi eşidirəm, çalışıram elə yazım. Bir addım yaxınlaşanda sevinirəm. Bir vaxt çatacağıma ümidimi itirmirəm. Onda mən təqdim edə bilərəm ki, məhz bunu arzu eləmişəm və bunu bacarıram. Qiyməti isə zaman və mütəxəssislər verir. Müsahibələrin birində demişdim ki, Qərb və Şərq musiqi təfəkkürü, fəlsəfəsi və estetikası arasında müəyyən qədər uyuşmazlıq var. Bu estetik uyuşmazlığı aradan götürmək lazımdır.
- Lazımdırmı?
- Lazımdır. Cünki bəşəriyyət, yer kürəsi bir dənədir. Onu bölmək qeyri-təbiidir. Bu işi, təbii ki, sənətkarlar, estetiklər, filosoflar, bədii sənətlə məşğul olan adamlar etməlidir. Şərq və Qərb estetik platformaları müxtəlifdir. Qərbdə qəbul edilmiş bir şey Şərqdə yaxşı hesab olunmaya bilər. Bu məsələləri aradan götürmək olsa, tamam yeni tip musiqi yaratmaq mümkündür. Bu musiqi həm Şərqə, həm Qərbə yaxın musiqi ola bilər. Mən axtardığım şey o tip musiqidir. O uyuşmazlığı fərmanla, nəzəriyyə ilə aradan götürmək olmaz. Bu, təcrübədə baş verməlidir. Üzeyir Hacıbəyovdan sonra bütün böyük bəstəkarlar bu işlə məşğuldur və bu yolda böyük uğurlar var.
- Bu yolda cəmiyyətdən uzaqlaşma olur və auditoriyanı itirmək təhlükəsi var.
- Hardasa auditoriyanı itirib başqa yerdə qazanırlar. Auditoriya tək Azərbaycanla məhdudlaşmamalıdır. Azərbaycan özü də bəşəriyyətin bir hissəsidir. Bəşəriyyətlə qaynayıb-qarışmaq lazımdır. Mən ali məqsədimi bunda görürəm. Vaxtilə Qərb şərqdən bəhrələndi və bunu etiraf edir. Nəticələri də çox yaxşı oldu. İndi biz Qərbdən bəhrələnə bilərik.
-İndi xaricə çıxmaq imkanı böyükdür. Nədənsə səsiniz xaricdən gəlmir?
-Bu imkanların böyük olması fikri ilə razı deyiləm. Qabaqlar inzibati məhdudiyyət var idi. İndi buyur, bilet al, get. Axı bileti almaq, mehmanxanada qalmaq lazımdır. Söhbət əsərlərimin xaricə getməsindən gedirsə, deyə bilərəm ki, ay yarımdan sonra Avstriyada “Dünya bəstəkarlarının seçilmiş kamera əsərləri” adında bir disk çıxır. Bunu Avstriyanın çox nüfuzlu “Modern Myuzik” şirkəti buraxır. Albomun repertuarı müsabiqə əsasında seçilib. Buraya mənim “Muğam ladında 7 pyes” fortepiano məcmuəm daxil olub. Məlumata görə, bu alboma Ştokauzen, Şnitke, Messian kimi bəstəkarların əsərləri düşüb. Bu yaxınlarda isə Türkiyənin “Raks” firmasının Azərbaycanda nümayəndəliyi mənim 4 əsərimi – “Saz və skripka üçün sonata”, “Fortepiano pyesləri”, II kvartet və III simfoniyadan ibarət disk buraxacaq.
-Yaradıcılıq böhranı keçirmisiniz?
-Əgər yazdığıma, tutduğum yola peşmançılıq hissini nəzərdə tutursunuzsa, yox. Heç vaxt keçirməmişəm. Xoşbəxtlikdən dəlixananın yanında yaşasam da, Allah məni bu sapmalardan qoruyur.
-Qıraqdan baxıb elə nəticəyə gəlirəm ki, böhrandan çıxış yolunu heç yazmamaqda tapırsınız?
-Siz musiqişunaslar bizdən daim kəmiyyət istəyirsiniz. Siz birinci adam deyilsiz ki, mənə: “Niyə yazmırsan?” sualını verirsiniz. Bəlkə də öz platformanızda siz haqlısınız. Amma məni də başa düşün. Yazmıram, çünki yazılası bir şey yoxdur. Bədii sənətdən azad bir sənət yer üzündə mövcud deyil. O, məni içəridən dağıtmasa, mən onu yazmayacağam. Məni şirnikləndirmək də olar. Allaha şükür, müəllimlərimizin verdiyi texnikaya görə qulaqları tıxayıb yaza da bilirik. Söhbət ciddi əsərdən gedirsə, o, doğulmalıdır. Doğum prosesini qadınlar yaxşı bilir. Mənə elə gəlir ki, bunu başqa peşə ilə məşğul olan kişilərdən mən daha yaxşı bilirəm. İçəridə yığılıb, yığılıb səni dağıtmalıdır. O, sənə sakitlik yox, əzab verir. Canını qurtarmaq, onu içindən mütləq çıxartmaq istəyirsən. Sonra da baxırsan ki, görən necə alınıb?
-Bəs mahnı belə yaranmır?
- Mahnı vaxta görə qısa əsərdir. O, uzun müddət yığılmır. Ona görə də müqayisə etmək olmaz.
- “İtkin gəlin”dən sonra yaranan mahnıları eşidəndə mən özüm üçün təəsüf hissi ilə deyirəm, yenə də “İtkin gəlin?” Mən başa düşürəm, hər dəfə yeni intonasiya kəşf etmək olmur.
-Gəlin ardıcıl olaraq Motsarın bir neçə əsərinə qulaq asaq. Onun yazdığı bütün əsərlərdə üslub, intonasiya vahidliyi var. O, bütün bəstəkarlarda olur. Bu prosesi məndə də müşahidə etmisinizsə, özümü xoşnəxt hesab edirəm. Bir motiv bir mahnıdan başqasına keçirsə, bu, əlbəttə ki, pisdir. Ümumi ovlat, üslub eyniliyi ola bilər. Mənim bu hüququmu əlimdən heç kim ala bilməz. Bəstəkar hər mahnıda yeni model kəşf edə bilməz. Bunu yalnız simfoniya ilə müqayisə etmək olar. Bir bəstəkar hər mahnısında yeni model kəşf edirsə, onun 300 mahnısı 300 simfoniya dəyərindədir. Azərbaycana belə bir adam var - o, Tofiq Quliyevdir. Sayca mahnıları çox deyil, amma o, mahnıya bizim simfoniyaya münasibətimiz qədər ciddi yanaşır.
-Uğurun dadını bilirsinizmi?
-Əgər o dad quru sözlərdirsə, bilmişəm.
-Bəs başqa cür?
- Bu yaxınlarda eşitdim ki, İsa peyğəmbərin anadan olmasının iki min illiyi ilə bağlı olaraq Roma katolik kilsəsi Lyutoslavskiyə əsər sifariş edib. Bu əsərin qonorarı 200 min dollardır. Müvəffəqiyyətin dadı, bax, budur. O səviyyəli bəstəkar bundan on qat artıq qonorara layiqdir. Düzdür, bədii sənətin qiyməti yoxdur. Nəhayət, dünyada bəstəkarın sağlığında bədii sənətə pul ekvivalentində müəyyən qədər layiqli qiymət verilməyə başlayıb. Arzulardım ki, o gün Azərbaycanda da olsun. Əgər Ü.Hacıbəyov bu gün yaşasaydı, “Koroğlu” operasına görə sizcə, nə qədər qonarar alardı? – “Mersedes” avtomobilinin 4 təkəri qədər. Belə getsə, o səviyyəli əsərlər Azərbaycanda uzun müddət yazılmayacaq.

“Çağ”qəzeti
27. 03. 98