Yaddaşın qırılmaz zənciri

İkiüzlü xalça bir daha Bakıda doğuldu

İki gənc qız evlərinin həyətində xalça toxuyur. Döşənəkli həyətin düz ortasında xana qoyulub, samovar bir küncdə xımır-xımır tüstülənir. Həyətin rəng tərtibatı da bizi keçmişə dəvət eləyir. Qızlardan birisi soğanı kəlağayısını çiyninə atıb topa-topa saplardan bir qırıq kəsib çeşni ilə müqayisə eləyib rəng seçir. O birisi xalça toxuyur. Sonra armudu stakana pürrəngi çay süzüb yerə sərilmiş süfrə arxasına keçirlər. Süfrədə şəkərbura, paxlava, ləbləbi… Biz onların nə danışdığını, nəyə güldüyünü də bilmirik. Demək artıqdı ki, bu səhnə azərbaycanlı qız, gəlinlərin yaşadığı həyat tərzini təsvir eləyir. «Biz» kəlməsini dilimizə gətirməyə ehtiyac duyanda adətən belə filmlərə baxırıq və deyərdim ki, biz belə filmləri çəkməyi, baxmağı və xaricilərə göstərməyi də sevirik. Amma adətən də filmin personajlarının sonrakı həyatıyla da maraqlanmırıq.

Qoşa buta
Həmin bu həyətin dar keçidindən və taxta darvazasından adlayanda köhnə həyətdə yaşayanların iç dünyasından xəbərim yox idi. Filmin operatoruna halal olsun, balaca, kəm-köhnə əşyalarla dolu həyət kadrlarda geniş, səliqəli görünürdü, çatışmazlıqlar gözə girmirdi. Filmdəki qızlar Zahidə və Arzu Haşımova bacıları həyətdəki evlərdən birində yaşayır. Amma kadrlardakı əhval-ruhiyyə, xoşbəxtlik hissi artıq 3 ildi ki, bu evdən çəkilib. Çünki rəssam bacılardan birisi Arzu gənc yaşlarında dünyasını dəyişib. 3 ildi ki, evin sakinləri xatirələrlə, yaddaşla və arsıkəsilməz bir hüznlə yaşayırlar. Amma bu evdə o qədər baxmalı, görməli, bölüşməli və fəxr eləyəsi şeylər var ki…

Rəssamlığa 4-5 yaşlarından başlamış bu bacılar haqqında söhbəti bir az da gendən, uzaq, soyuq və qorxulu 37-ci ildən başlamaq lazımdı. O ildə Mircəfər Bağırov şəxsən Stalindən şəbəkə üslubunda qızıl məmulat düzəltdirmək sifarişi alır. İllərin qorxusunun üstünə bir qorxu da gəlir, rəhbər işdən razı qalmasaydı ustanın canı gedəcəkdi. Çox götür-qoydan sonra işi şəhərin gənc, amma tanınmış şəbəkə ustasına tapşırırlar. Bizim yazının qəhrəmanları olan qızların babası Balakişi Haşımova. İş hazır olur, təhvil verilir. Amma bir müddət sonra usta Balakişini yenə də o idarəyə çağırırlar. Hamı da bilirdi ki, bura bir girən, bir də çıxanda sevinər. Qaragünlüyünü qablaşdıran usta boxçasını qoltuğuna vurub dəniz kənarındakı binaya gəlir. Bağırovla görüşündə məlum olur ki, onun hazırladığı məmulat Fransada keçirilən Beynəlxalq İncəsənət və texniki sərgidə bürünc medala layiq görülüb. Ona benəlxalq münsiflərin və Stalinin imzası olan diplom təqdim edilir. Üstəlik o, Stalinin adından daha bir arzusunun yerinə yetiriləcəyi vədini də eşidir. 33 yaşında dünyada üçüncü sayılan zərgər yalnız sağ-salamat evə qayıtmağı arzuladığını bildirir. Kaş ki, əvəzində bir ev istəyəydi. Onda bu gün biz rəssam qızlar barədə söhbətimizi darısqal, elə iri xalça xanası enində olan otaqda eləməzdik. Zərgər Balakişi Haşımovun bir arzusu da vardı, oğlu Məmmədhəsəni də öz yolunun davamçısı görmək istəyirdi. Amma 43-cü ildə cəbhəyə getmiş Balakişi yoldaşını iki ovladı ilə birgə qoyub həlak olur. Bu gün onun yolunu davam eləmək nəvələrin öhdəsinə düşür.

İndi biz qızların anası Zərifə xanımla birlikdə oturub xatirələri vərəqləyirik, dünyasını 25 yaşında dəyişmiş Arzunun ölmündən sonrakı fərdi sərgisinə baxırıq, məqalələri, rəyləri gözdən keçiririk. Akademiyanın rektoru Ömər Eldarovun «son illərin ən istedadlı məzunu və Azərbaycan təsviri sənətində izini qomuş rəssam» adlandırdığı bu qızın bir yetkin rəssamın eləyə biləcəyi qədər işləri var. Xalça rəssamlığı eləyir, rəngkarlıqla məşğul olur, Pantomim Teatrının rəssamı işləyir, tamaşalara tərtibat verirdi. Zərifə xanım: «Elə bil harasa tələsirdi, hər şeyi öyrənmək istəyirdi. Deyirdim axı, bir əldə iki qarpız tutmazlar. O lap beşini də tuta bilirdi». Üstəlik ünsiyyətə də, dostlara da vaxt çatdırırdı. Arabir televizorda qoşa bacıların birlikdə çəkildiyi filmdən kadrlar verirlər, xatirələr təzələnir. Tərs kimi hər dəfə də Zahidənin işlərini Arzununkularla səhv salırlar. Zahidə Haşımova sırf xalça rəssamıdır. Hazırda Əzimzadə adına rəssamlıq texnikomunda dərs deyir. Uğurları, diplomları, sərgiləri də az deyil.

Ağ gül, qarmızı gül və sarı gül
Düzün desəm mən də ilk dəqiqələrdə bacıların nəinki işlərini, heç fotolarını da ayıra bilmirdim. İtkisindən, ağrısından, acığından xalça toxuyan qızın nəhayət ki, Zahidə olduğunu mən də gec anladım. Sözləri də ağzından maqqaşla çəkmək lazım imiş:
- Arzu rəhmətə gedəndən sonra 5 iş işləmişəm. İki ağac anam atam, üç gül üç bacının simvoludur. Atam mənə qırmızı gül, o biri bacıma ağ gül, Arzuya isə sarı gül deyərdi. 5 ağac bir-birinə dolaşır, bir ailə kimi. İşi bitirdim, amma elə bil nəsə çatmırdı. Bir də Ömər Xəyyamın şerini oxuyan kimi axtardığımı tapdım:
Səhərin mehindən açılıb güllər
Cül-çiçək eşqilə ötür bülbüllər
Zövq al bu baxçada çox belə güllər
Yaradıb, sovurub bağçada illər

Bu ağ-qara xalçada da beşlik var. Yuxudan dəli kimi durdum. Beynimdə ağ-qara fikri dolaşırdı. Oturub bir həftəyə bu xalçanı çəkdim. Əslinə qalsa ayıq başla mən bunu heç vaxt eləyə bilməzdim. Baxanlar buna inqilabi xalça deyirlər. Çərçivəsi yoxdu, cəmi 3 rəng var. Adi xalçada ən azı 4 rəng olmalıdı. Necə ki, xilə əfşan, Bakı xalçalarında. Xalçada rəng nə qədər çox olsa daha gözəl görünür. Burda ağ xeyir, qara şər, qırmızı isə insanlardı, yəni qanın rəngi. Axı insanları da qırmızı gildən yaradıblar. Üçbucaq yerdi, 5 gül bizik, sarı gül Arzudu və yuxarı gedən yol Allaha tərəf aparır. 7 yol da 7 qatın simvoludur. Hər dəfə mən xalça yaradanda içimdə səslənən müəyyən ritm altında işləyirəm. Onu mən seçmirəm, özü yaranır. Bu xalçanı yaradanda ürəyimdə daima mərsiyə səslənirdi. İndi də mən namazlıq xalça toxumağa üstünlük verirəm.

İkiüzlü xalça
Biz Balakişi Haşımovun diplomunu, Arzunun işlərini seyr eləyərkən evin bir küncündə dinməzcə dayanmış xananın üstündə yarımçıq xalçalar müəllifini gözləyirdi. Gözüm xana görüb deyən əvvəl o qədər də maraqlanmadım, amma nahaq. Ən əvvəl bu yarımçıq işin arxasına baxmaq lazım idi. Toxunan xalçanın arxası da qabağı kimi xovlu idi. Buna ikiüzlü xalça deyirlər. Bu səhərdən danışmayan, söhbəti daim Arzu tərəfə yönəldən Zahidənin kəşfidir.

- Düzün desəm, bu fikir çoxdan başımda dolaşırdı, 94-dən bəri. Amma Arzunun dəfnindən sonra özümdə güc tapıb oturdum ki, başlayım. Arzudan sonra hər şeydən küsmüşdüm, Allaha naxoş getməsin, lap Allahdan da. Onda elə bil içimdə qiyam baş qaldırdı: «Mən hamıya göstərərəm! Qoy bilsinlər ki, mənim babam kimdi, Arzu kimdi». Hirsimi Arzunun balaca xanasının üstünə tökdüm. Birincidən alınmadı, amma ikinci cəhdim baş tutdu. Əvvəl toxunuşu tapdım, sonra kitablarda bu barədə oxudum. Bizdə ikiüzlü xalça olub, amma 16-cı əsrdə. Bütün Azərbaycan xalçalarının təsnifatını vermiş Lətif Kərimovun kitabında da bu barədə bir abzas var. O yazır ki, Məşhəddə İmam Rza məscidində belə bir xalça gördüm. Xalça pərdə əvəzi asılmışdı və hər iki üzü müxtəlif ornamentli idi. Vəssalam. Deyirlər İranda var, amma texnologiyası bizə məlum deyil. Amma bu o bemək deyil ki, onlar da mənim kimi toxuyurlar. Bizim toxunuşlarımız adi xalçada da fərqlənir.
- Fikir verdim, ikiüzdü xalçada siz çoxlu xırda ornamentlər işlətmirsiz. Bəlkə texnika imkan vermir?
- İndi mən texnologiya üzərində işləyirəm. Ornament düzgün olsun. İlk işlərdə nisbət problemi vardı. Məni indi xalçanın hansı naxışda olacağı maraqlandırmır. Hazırda nisbət problemini həll etmək mənə sabah texnologiyanı təsvir edərkən lazım olacaq.
- Bu ki, ağıllı başlı elmi işin mövzusudur.
- Akademiyada mənə mövzu kimi başqa rəssamın haqqında yazmağı məsləhət bildilər. Mənə dedilər ki, sən özün dissertasiya üçün obyektsən. Səndən yaza bilərik, amma sən nə yazacaqsan? Dedim istəyirsiz bu mövzunu təsdiqləyin, istəmirsiz yox. Mənə verilən mövzunun dalıyca getmədim. Axı mən ikiüzlü xalçanın texnologiyasını bilirəm və bu mövzuda yazardım. Bunu məndən yaxşı kim yaza bilər? Axı mən bunun səhvini də bilirəm, düzəltməyin yolunu da. Onsuz da nə tapıntımız olarsa, gorumuza aparmayacağıq ki. İndi mənə adi xalça maraqsız gəlir.
Mənim heç vaxt qaralamam olmur. İdeya əmələ gəlir, ya da başlığı, oturub birbaşa millimetrovkada işləyirəm. Arzu isə həmişə əllərimi öpürdü. Dedim bəsdi də, bəyəm ölmüşəm ki, gedib-gəlib əlimi öpürsən? Bilsəydim ayrılıq var, mən onun əllərindən öpərdim…

Kodlaşdırılmış yaddaş dinəndə

Yaxşı ki, Zərifə xanım zirəkdi, qızların işlərində qabağa düşüb qapıları döyür. Arzunun işlərini arxivə verir, Zahidənin kəşfinin dövlət patentini alıb. Əlbəttə, sənətşünaslar bu versiya ilə razılaşmaz, amma mənə elə gəldi ki, Arzu xalçanın ikinci üzü şəklində yenidən dağuldu. Bu evdə hər yaranan işdə istər obraz kimi, istər xatirə, ya da simvol kimi o da yaşayır və hələ də yaratmaqda davam eləyir. Xalçadakı ornamentlər, rənglər, simvollar da bir dildi. Gözəl, təhtəlşüur səviyyəsində anlaşılan bir dil. Kodlaşmış informasiya dilini də öyrənmək lazımdı. Hər rəssamın da kiçik bir mətbəxi var ki, onu açmağı sevməz. Bu da təbiidir. Bəlkə ona görə də xalça rəssamları xalçalarda portret çəkməyin əleyhinədi. Onda sirr üçün, emosiya axtarışı üçün imkan qalmır. Onsuz da vaxilə Leninin portretləri çəkilmiş xalçaları indi söküb əvəzinə ayrı naxış salırlar.

Zərifə xanımla oturub bu günümüzün qarasıycan da xeyli danışdıq: Azərbaycanın nefti də var, o boyda Neft Akademiyası, tədqiqat intstitutu da. Niyə axı, bir dənə sırf xalça kafedrası yoxdu? Xalsa tətbiqi dekorativ sənətin bir qolu kimi tədris edilir. Niyə bizdən sonrakılar xalçanın nə olduğunu bilməsin? Ola bilər gözümüz doyub, ayağımızın altı da xalça görüb. Gözü tox olmaq da bir şey deyilmiş. Yeri gəlmiş, rəssam Haşımovaların ulu babası Mirzə Sadıq Abdullayev məşhur misenat Hacı Zeynalabdin Tağıyevin işlər müdiri vəzifəsində çalışırdı.

El arasında deyirlər, «Brilyant torpaqda qalmaz. Kimsə tapdayacaq, ortaya çıxacaq». Cüt bacıları bəyənmişdilər, Amerikaya gedəcəkdilər, bircə danışıq dilini öyrənmək qalırdı. Tale belə gətirdi, ölüm oldu, itki üz verdi. Bəlkə onların burda qalması daha çox lazım imiş?

P.S. Birdən Balakişi Haşımovun qızıl şəbəkəsini, ya da rəssam qızların kurs, diplom işlərinin orijinalını görmək istərsiz. Anlaşılan arzudu. Amma sizi hara yönəldəcəyimi bilmirəm. Bu işləri sonuncu dəfə fonda təhvil verəndə görürlər. Sonrasını heç kim bilmir

“Bizim Yol” qəzeti,
26 fevral 2010