Haqq ədalət tərəzisində həmişə rənglər qalib gəlir
Rəssam Qəyyur Yunusun cənnət qadınları
Qəyyur Yunusu tanımayanlara bələdçilik eləyək: 1948-ci ildə Əmircanda doğulub və indiyədək orda yaşayıb çalışır. 50 yaşının ərəfəsində ondan «Keçən 50 ildə yaddaşında qalmış ən parlaq xatirə nədir?» soruşanda Ə. Əzimzadə adına Rəssamlıq məktəbinə daxil olduğu gün keçirdiyi sevinc hissini xatırlayır. Sonra Tbilisi Rəssamlıq Akademiyasında təhsil alıb. Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının üzvü, əməkdar rəssam fəxri adına layiq görülmüş rəssamın şəxsi arxivində beynəlxalq «Humay» mükafatı, ABŞ, Almaniya, Fransa, Rusiya, Türkiyə, İngiltərə, Norveç, Finlyandiya, Danimarka, Hollandiya, Polşa, Suriya, Əlcəzair, İranda keçirilmiş sərgilərin iştirakçısı olduğunu təsdiqləyən sənədlərlə yanaşı 9 fərdi sərgisindən də materiallar saxlanılır. 60 illik yubiley ilində növbəti sərgisini düzənləyəcək rəssamın işlərini gözləriylə görmək istəyənlər gözdə qulaqda olsun. Rəssamın əsərləri dünyanın məşhur sənət kolleksionerlərinin qalereyalarında və məşhur incəsənət muzeylərinin ekspozisiyasında saxlanılır.
Heyran xanımın
nağılı
Qəyyur Yunus haqqında yazını sənətşünas Dilarə Vahabova kimi
«Biri vardı, biri yoxdu» kimi başlamaq da olardı. Sanki şirin bir nağıl
danışacaqmış kimi məsum qəhrəmanlarının gözlərinə baxıb sonra çatma qaşlı
qızın necə doğulduğu barədə nağıl demək. Hamıdan fərqlənən bu qız asan
doğulmadı. Hələ 80-ci illərdə «Heyran xanımın portreti» yarananda hamı
bir ağızdan dedi ki, milli bədii köklərə arxalanan yeni obrazdır. İlk
qələm təcrübələrində Abşeron məktəbinə aidiyyəti ortaya çıxdı. O da Mircavad
kimi sənətdə işıq axtarışlarına qoşulub öz cığırını axtarıb tapdı. Qacar
miniatür məktəbinin əsas qayəsini müasir texniki vasitələrlə ifadəsi yolu
o vaxt özünü sənətdə axtaran gənc rəssamlarçün millilik yolu idi. Bakıda
qazanıb şimalda itirdikləri şərqli təfəkkürünü geri qaytarmaq axtarışları
mentalitetdən doğan yaşantı sayılırdı. Bəlkə də ona görə indi Qəyyur Yunus
yaradıcılığında şərq üslubunu tapanların sözlərindən məmnunluq duyur.
İndi bu, özünü tapmış, təsdiqləmiş anlayışının sinonimi kimi səslənir.
Nisbətən sonralar sənətşünaslar «qəyyurizm», «qacarların qəyyurlaşması»
kimi terminləri işlədəcəkdi. Hələ ki, ilk addımları atdığı astanadan hər
şey başqa cür görünür:
- Hər bir insanın daxilində psixoloji durumu var və bu fərdidir. Məsələn,
Bosxun yaradıcılığına baxaq. Fantastik səhnələri, cənnətin gözəlliklərini,
cəhənnəmin dəhşətlərini yuxularında görürdü. Düzdü, gördükləri İncilə
əsaslanırdı. Allahın təqdir eləmədiyi mövzulara mən yaxın durmuram. Bu
mövzuları tanıyıram. Axı biz təkcə özümüzçün yaratmırıq. Bəşəriyyətçün,
insanlarçün yaradırıq. Yaradıcı insan gözəllikləri əks eləməyə çalışır.
Ətraf mələklərlə doluymuş, bilməmişik…
Reallıqla irreallığın görüşdüyü, keçmişlə gələcəyin qovuşduğu yerdə yaranan
obrazlar o qədər doğma, tanış və sanki təkrarlanan simalardır. Rəssam
deyir ki, ideal görünən obrazlar fərdi müşahidələrinin məhsuludur. Yəni
həmin nur saçan insanlara biz küçədə, cəmiyyətdə, bir sözlə hər yerdə
rast gələ bilərik. Ətraf mələklərlə doluymuş, bilməmişik… Qəyyurun yaradıcılığı
bu günkü mürəkkəb həyatın mənsəbində dayanmış insanın gözəllik anlayışını
genetik köklərə əsaslanaraq izah etmək üsuludur. Burda hər şey o qədər
qədim, nağıllardakı kimi əski və eyni zamanda doğmadır. Müasir dövrün
ruhu da əsərlərdən çox aydın sezilir. Həndəsi formalar, abstrakt kompozisiyalar
real şərqli məişəti atributları və Quran ayələriylə yanaşı dayanıb. Bunlar
hamısı 21-ci əsrdə bizimlə yaşayan rəssamın həyatının bir parçasıdır.
Bəlkə də ona görə onun obrazları bir-birinə bənzəsə də ümumilikdə təkrarsız,
özünəməxsus və seçiləndir.
Deyirlər ki, sevgini görmək olmur, yalnız duymaq olar. Qəyyur bizə sevgini
müxtəlif formalarda görmək şansı yaradır. Burda qadına olan sevgi vətənə,
övlada olan məhəbbətdən bir o qədər də seçilmir.
- Məhəbbət ruhun daxilindəki olan nurdur. Ruhun nuru başdan ayağa Allah
eşqindən yoğrulub. Bu ailəyə də, gözəl qadına da, təbiətə də, yaradıcılığa
da aid ola bilər.
«Eybi yox,
əsil rəssam olanda görəcəksən»
Qəyyur Yunusun müəllimləri çox olub, amma Səttar Bəhlulzadə
ilə ünsiyyətdən aldığı dərsləri əvəzsizdir. Üslubu formalaşanacan Qacar,
səlcuq məktəbindən, gürcü rəssamı Pirosmanidən yararlansa da rəssam və
şəxsiyyət kimi Səttarla ünsiyyətindən «cücərib» desək yanılmarıq. Onlar
yaxın qohum və Əmircanda qonşu idi. Cavan şagird və qocaman rəssam qoltuqlarına
qovluqlarını vurub birlikdə rəsm çəkmək niyyətiylə Abşeronun qumsalında
bəlkə də min kilometrlərlə yol gedib, yoldaşlıq eləyiblər. Ə. Əzimzadə
adına rəssamlıq texnikumunun 1-ci kursunda oxuyarkən Səttar Qəyyurdan
«Bax, orda çəhrayı və mavini görürsənmi» soruşardı. O vaxtlar Qəyyur dünyaya
Səttarın gözüylə baxıb onun gördüyünü görməyə çalışardı. Səttar sualının
qarşısında sükut görəndə «Eybi yox, əsil rəssam olanda görəcəksən» deyirdi.
Artıq o vaxtlar Səttar gəzən əfsanə sayılırdı. Son dərəcə səmimi, lovğalıq
və təkəbbürdən uzaq insan kimi Qəyyura «qardaş» deyərdi. Bəlkə o da gənc
tələbədə gələcək rəssamın cizgilərini görmüşdü?
Qocalar
cənnətdə cavanlaşır
Qəyyur Yunusu başqa rəssamlardan fərqləndirən, daha doğrusu
çox fərqləndirən bir cəhət var. O, sənətkarların əksəriyyəti kimi tanrısını
axtarmır, allahıyla döyüşmür, çarpışmır. O, Allah ruhuna bələnmiş çöhrələr
və ancaq xeyirxəh əməl sahiblərinin çöhrələrini çəkməklə artıq öz yolundadır.
Həyatda və yaradıcılıqla Allaha tapınmaq rəssamın seçəcəyi ən çətin yollardan
biridir.
- Mən hər yeni əsəri başlayanda Tanrıdan kömək diləyirəm. Yaradıcılıq
günahları yumur. Günahları yalnız Tanrı bağışlayır. Sənət isə insanı günahlardan
hifz eləyir, saflaşdırır və inam yaradır. Allah deyir, əgər məni tanımaq
istəyrsənsə, öz vicdanındakı təmiz, pak zərrəni gör. Ondan bərk yapış,
ümidini isə mənə bağla. Qazandığın təcrübə, elm, məntiq sadəcə insana
lazım olan meyarları üzə çıxarmaq üçün vasitədir. Bu vasitələrin hərəkətə
gəlməsi üçün əlbəttə, bir ilahi qüvvə lazımdır. O qüvvə Allah tərəfindən
gəlir.
Qəyyurun obrazlarında Allahı axtarmaq istəyənlər gərək qəhrəmanların gözünə
baxsın. Onlar gözəllikdə hamı bir-birinə bənzədiyindən cənnət qadınlarını
xatırladır.
- Qurani Kərimin bir ayəsində cənnət qadınları barədə oxumuşdum. Bilirsiz
də, cənnətə qocalar girmir, orda hamı cavandı. Qocalar cənnətə düşəndə
cavanlaşır, qadınlar 15 yaşında, kişilər 33 yaşında olur. Gözəllikdə də
bir-birinə oxşayır. Diqqətlə qadın obrazlarıma fikir versəniz görərsiz
ki, onların simalarında uşaq çöhrəsi var, amma gözlərinə baxanda yaşlı,
dünyagörmüş, düşüncəli insan baxışları sezilir. Bunlar cənnət qadınlarıdır…
Qaraya söykənən
rənglərin azadlığı
Qara rəngdən boylanan həqiqət… Deyərsiz heç həqiqət də qaradan
boylanarmı? Biz Qəyyurun tablolarına baxırıq və onun rənglərinə, hətta
qara rəngin həqiqət danışacağına da inanırıq. Rəssamın rəngləri inandırıcı
deyilsə deməli naşıdır. Deməli özü hələ yol arayır. Qəyyur Yunusa isə
rənglər aləmində artıq bələdçi lazım deyil.
- Elə əsərim var ki, 70 faizini qara rəng təşkil eləyir. Qara rənglə mövzunun
dərk edilməsi daha da güclənir. O özünə yaxın rəngləri gizləyə, uzaq olanları
isə qabarda bilir. Qara bir çoxlarının düşündüyü kimi bədbin deyil, ruhlandırıcıdır.
Qaranın içindəki rənglər həmişə ona arxalanır, onun köməkliyilə işıqlığa
çıxır.
Qəyyur rəng seçimində maksimalistdir, yəni rəngdə qaranın lap qarasını,
qıpqırmızını, ya da ağappağı seçir. Rənglərin sərhədlərini pozub bir-birinə
qarışdırmır. Yamyaşıl otlaqda gəzən insanlar qıpqırmızı ehtirasın, hirsin,
hiddətin təsirindən tarazlığı itirmir, gömgöy səmanın altında gəzib bəmbəyaz
ümidlərlə yaşayır:
- Mən üç rəngi daha çox sevirəm: ağ, qara, qırmızı. Mənə bu rənglərlə
işləmək rahatlıq gətirir. Ağın içində qalan rənglər daha işıqlı olur.
Ağ bütün rənglərin şahı sayılır. Ona görə ki, ağ rənglə mahiyyət üzə çıxır.
Qarada gizlətdiyini, ağla üzə çıxarırsan. Qırımızı artıq xarakterdir.
O, əsərin və müəllifin xarakterindən irəli gəlir. Mən qırmızının ən güclüsünü
xoşlayıram. Axı qoç bürcünün planeti Marsdı. Mars astrologiyada qırmızı
rənglə xarakterizə edilir. Rənglərin dili o qədər sonsuz, dərin və mürəkkəbdi
ki, heç bir rəssam deyə bilməz ki, onların dilini tapmışam. Adi insanın
görmədiyi rəngləri rəssam görür. Məsələn, qırmızı rəngin 20-30 bəlkə də
40 çalarını rəssam görə bilir.
Havadan
asılı qalmış sual…
Qəyyur Yunus haqqında çox deyilir, çox da yazılıb. Hazırda respublikada
keçirilən hər yeni sərgidə onun rəsmlərinə rast gəlmək olar. Mövzular
nə qədər müxtəlif olsa da sanki burda nəsə bir pauza, havadan asılı qalmış
sual görünür. Yumru sifətlərin iri, ideal formalı gözləri və bir o qədər
də ideal qaşları nə deyir? Qəribədir ki, son dərəcə xırda detallarına qədər
professionallıqla çəkilmiş rəsmlərdə obrazın qeyri maddi olması barədə
bu sual hardan doğa bilər? Elə bil ki, uşaq baxışlı böyüklər xeyirxahlıq,
həssaslıq, incəlik, sevgi kimi qeyri maddi meyarların simvoluna çevrilirlər.
Bu tablolardan xalqın minillik mədəniyyəti boylanır.
Onun obrazlarına daxil olaq, özümüzçün Qəyyuru kəşf edək. Bununçün bəlkə
də skipidar və əlif qoxulu emalatxanaya getmək lazım deyil. Burda hər
şey çıxılmaz faciə və mütləq səadət hissindən uzaqdı. İnamlı və istiqanlı
insanlar, kəbini göylərdə kəsilmiş sevgililər arasında göz yaşları, ayrılıqlar,
qovuşmaqlar, ətraf mühitlə konflikt və əsəb gərginliyi də yoxdu. Böyük,
geniş açılmış gözlərin ətrafa saldığı işıq kətandan qırağı da nura boyayır.
Bu obrazlar incə estetlər, həssas romantiklər və ətraf aləmin dərk edilməsinin
mümkünsüzlüyününda əmin olan aqnostlara eyni dərəcədə maraqlı olacaq.
Çünki mövzular əbədidir: sevgi, mərhəmət, gözəllik, dünyanın harmoniyası,
əcdadlarımızın xeyirxahlığı və müdrikliyi, dünyanın tamlığı, həyat və
Allahın sonsuzluğu. Burda bəzən heyvanlar və bitkilər də ilahiləşdirilərək
öz ruhi keyfiyyətlərini faş edir.
Rəsm nizamlamaq
deməkdir
Əlbəttə rəssam yazır yaradırsa işlərini sərgiləməli, göstərməlidir
və onun yaratmasıyçün əsərlərinin satılması da vacibdir. Azərbaycanda
satış bazarının olmaması rəssamlarımızı ya çətin maddi durumla üzbəüz
qalmağa, ya da xarici ölkələrdə işləməyə təhrik eləyir.
- Rəssamlıq avropalıların inhisarındadı. Siyasətdə olduğu kimi burada
da ikili standartlar var. Şərq dünyasında imkanlı kolleksionerlər var:
Səudiyyə kralı, Bruney sultanı və sənətə vəsait ayıra biləcək başqa adamlar.
Nəşr edilən kataloqlarda şərq aləminin rəssamlarına sanki bilərəkdən yer
ayırmırlar. Onda niyə də imkanı çatan şərq milyonerləri alternativ kataloqlar
nəşr elətdirməsin ki? Məncə bu kataloq zənginliyinə görə avropalıların
nəşrindən heç də geri qalmaz. Bu gün azərbaycanlı rəssamlar müasir durumda
çıxış yolunu xaricdə işləməkdə görür. Fikir verin, sənətini dünyaya göstərməkçün
yox, bir parça çörəyə görə getməli olur.
Biz Qəyyur Yunusun yaradıcılığını təkcə müəllif sənəti kimi yox, şərq
aləminin dünyaya meydan oxuması kimi də dəyərləndirə bilərik. Avropa məktəbini
keçmiş rəssam sırf şərq obrazları yaratmaqla Şərqin bənzərsizliyini qoruya
bilib. Əslində Qərb Şərq mədəniyyətindən kifayət qədər yararlanıb və hələ
də davam eləyir. Özünü dünyaya tanıtmaq istəyində bulunan hər bir rəssamın
Qərb ifadə vasitələriylə silahlanmaqdan başqa yolu yoxdur. Biz öz sənətkarımızı
o vaxt qəbul edirik ki, onun qiymətini Qərb versin. Şərq isə həmişə şərtilik,
rəmzlər, geniş bədii ümumiləşdirmələyə arxalanıb. Şərq və Qərbin qovşağında
yaradan Qəyyur Yunusu eyni dərəcədə hər iki qütb qəbul eləyir. Hətta çılpaq
rəsmlər çəkmək istəyi yaşadığı dövrdə bir seriya çılpaq qadınları yaranmışdı.
Amma Qəyyur bunu Şərq mədəniyyətinə rəva bilməyib tezliklə onların hamısını
«geyindirdi». Cənnət qadınları çılpaq olmaz, yəqin…
- Mən Qurani-Kərimdə rəssamlığı haram bilən bir dənə də ayəyə rast gəlməmişəm.
O şey haram sayılar ki, Allahın təqdir etmədiyi bir şeyi çəkəsən. İnsanın
anatomiyasını öyrənmək məqsədilə çılpaq insan rəsmi çəkməklə nəfslə, şəhvət
düşüncəsilə çılpaq insan rəsmləri çəkmək arasında böyük fərq var. Rəsm
sözünün mənası nizamlamaq deməkdir, yəni gözəl şəklə salmaq.
Əməli salehlərin
yaşam tərzi
- Deyrlər ki, özü haqqında yüksək fikirlə olan rəssam
tükənib.
- Özündən razı sənətkarda, istər rəssam, istər bəstəkar olsun, tükənən
nəyisi varsa- istedadı, inamı, bacarığı - deməli fani imiş. Bu insanın
ruhu, əqidəsi, amalıynan və təbii sənətkarlıq qüdrətilə bağlıdır.
- Biz bilirik ki, Səttar Bəhlulzadə ilə sıx ünsiyyətiniz olub.
Səttarı fırçadan «qoparmaq» prosesi çətin oldumu? Biz indi sizin yaradıcılığınızda
artıq bənzərlik adında bir şey görmürük.
- Təbii ki, bənzərlik yoxdu. Mən vizual baxımdan onun təsiri altında heç
olmamışam. Mən tələbəlik illərində dəsti xəttini, üslubunu öyrənmək məqsədilə
onun əsərlərini yamsılamışam. Mən Əzimzadə adına rəssamlıq texnikumunda
oxuyanda sinif kompozisiyalarını, natürmortları onun üslubunda işləyirdim.
Direktorumuz bunu mənə irad tutmadı, amma Səttara çatdırdı ki, dayı nəvəsi
Qəyyur sənin kimi işləyir. Ondan sonra emalatxanasına gələndə məni içəri
dəvət elədi, çay süzdü. Bir də gördüm ki, barmaqları az qala gözümüq içindədi.
Bilirsiz də çox uzun, arıq barmaqları vardı. «Sən orda nə hoqqa çıxardırsan?
Eşitmişəm mənim kimi işləyirsən! Sən məktəb öyrən, mənim kimi işləməklə
sən nə öyrənə biləcəksən? Heç nəyə nail olmayacaqsan. Sən oxu qurtar,
sonra öz yolunu tapmağa çalış. Əsil sənətkar orijinal düşüncəsi, dəsti
xətti ilə seçilir». Bu mənim qulağımda sırqa oldu. Mən texniki və vizual
tərəfdən onun təsirinə düşmədim. Amma onun sənətlə, həyatla bağlı fəlsəfi
fikirləri, rəssamlığın əsil mahiyyəti haqqındakı düşüncələri mənimçün
örnək oldu.
- Müasir dövrün tematikası – məsələn, «ujas» filmlər, qorxular,
xəstə təxəyyülün məhsulu, reallıqdan uzaq fantastik obrazlar – müasirliyinq
atributu kimi sənətə daxil olub. İnsanın şəxsi qorxularını sənətə gətirməyə
münasibətiniz necədir? Sizdə belə obrazlara rast gəlmədim.
- Bu tək müasir dövrlərdə yox, elə qədim vaxtlarda da olub. Məsələn, Bosxun
yaradıcılığına baxaq. Fantastik səhnələri, sənnətin gözəlliklərini, cəhənnəmin
dəhşətlərini o, yuxularında görürdü. Düzdü, gördükləri İncilə əsaslanırdı,
çünki mütaliəsi isə İncildən olurdu. Tarix boyu belə şeylər çox olub.
Amma indi bunu ifrat dərəcəyə gətiriblər. Əksəriyyəti qeyri-adilik, heyrətləndirmək,
heyranlıq və sensasiya yaratmaq eşqinə eləyir. Ola bilər bu əsərdə predmet
mənasında heç həqiqi sənətdən əsər-əlamət olmasın. Amma ola da bilər ki,
ilahidən gələn obrazlar və Allahın təqdir elədiyi mövzu olsun. Allahın
təqdir eləmədiyi mövzulara mən yaxın durmuram. Axı biz təkcə özümüzçün
yaratmırıq. Bəşəriyyətçün, insanlarçün yaradırıq. Yaradıcı insan gözəllikləri
əks eləməyə çalışır.
- Sevgini də çəkmək olur?
- Lap küləyi də çəkmək olur. Biz insanın hisslərini, duyğularıni rəng
və forma ilə çatdırırıq. Rəssamlıqda bunların öz ifadə dili var, təsvir
vasitələri və texniki yolları. İnandırıcı olmaq məsələsi isə sənətkarın
qüdrətindən asılıdır.Məsələn Repinin «İvan Qrozdnının oğlunun öldürməsi»
əsərinin orijinalına baxanlar bilir, (reproduksiyada görünmür) adamı dəhşət
hissi bürüyür. Elə bil sən də həmin dəhşətləri yaşayırsan.
- Sizə bəzən irad tuturlar ki, eyni qadın sifətlərini çəkirsiz.
Onlar sadəlovhlükdə də, gözəllikdə də bir-birinə bənzəyir.
- Qurani Kərimin bir ayəsində cənnət qadınları barədə oxumuşdum. Bilisiz
də, cənnətə qocalar girmir, orda hamı cavandı. Qocalar cənnətə düşəndə
cavanlaşır, qadınlar 15 yaşında, kişilər 33 yaşında olur. Gözəllikdə də
bir-birinə oxşayır. Diqqətlə qadın obrazlarıma fikir versəniz görərsiz
ki, onların simalarında uşaq çöhrəsi var, amma gözlərinə baxanda yaşlı,
dünyagörmüş, düşüncəli insan baxışları sezilir. Bunlar cənnət qadınlarıdır…
- İslamda rəsmə qadağa, xüsusilə də insan simalarını çəkməyə
yasaq var. Buna münasibətiniz necədir?
- Mən Qurani Kərimdə rəssamlığı haram bilən bir dənə də ayəyə rast gəlməmişəm.
O şey haram sayılar ki, Allahın təqdir etmədiyi bir şeyi çəkəsən. Ümumilikdə
rəssamlıq haram deyil. Rəsm sözünün mənası nizamlamaq deməkdir, yəni gözəl
şəklə salmaq.
- Bu qadağalar hardan qaynaqlanır sizcə?
- Bunun kökü məncə massonlara gedib çıxır. İslama qarşı çıxan
masson qüvvələr bu məsələni ortaya atırlar ki, islamda incəsənət inkişaf
eləməsin. Əgər belədirsə Səudiyyə ərəbistanının mərhum kralının zəngin
kolleksyası vardı. Rəsm yasaqdırsa niyə yığırdı? Yəni o, riyakardı? İran
şahının gözəl kolleksiyası var. Hazırda İranda rəssamlıq çox yüksək səviyyədə
inkişaf eləyir. Onların dini rəhbəri Xamineyi rəssamları qəbul eləyir,
söhbət aparır, sərgilər keçirir. Bu islamda yasaq olsa onlar ilk növbədə
bunu eləməz.
- İndi sənətin yuksək səviyyəsində deyə bilərsiz ki, rənglərin
dilini tapmışam?
- Rənglərin dili o qədər sonsuz, dərin və mürəkkəbdi ki, heç bir rəssam
deyə bilməz ki, rəngin dilini tapmışam. Hər rassımın özünə məxsus rəng
duyumu var, özünün formayla bağlı rəngləri reallaşması var. Yəni adi insanın
görmədiyi rəngləri rəssam görür. Məsələn, qırmızı rəngin 20-30, bəlkə
də 40 çalarını rəssam görür.
- Amma rənglərdən bəzilərin daha artıq sevirsiz. Məsələn, qara,
ağ, və qırmızını. Onların da hamısını tünd, dolğun çalarda işlədirsiz.
Rənglə bağlı müəyyən assosiasiyalar varmı, yoxsa rəng seçimi üslub formalaşandan
sonra dəyişmir?
- Elə əsərim var ki, 70 faizini qara rəng təşkil eləyir. Qara rənglə mövzunun
dərk edilməsi daha da güclənir. O özünə yaxın rəngləri gizləyə , uzaq
olanları isə qabarda bilir. Qara bir çoxlarının düşündüyü kimi bədbin
deyil, ruhlandırıcıdır. Qaranın içindəki rənglər həmişə ona arxalanır,
onan köməkliyilə işıqlığa çıxır. Ağ rəng bütün rənglərin şahı sayılır.
Ona görə ki, ağ rənglə mahiyyət üzə çıxır. Qarada gizlətdiyini ağla üzə
çıxara bilirsən. Qırımızı artıq xarakterdir və tablonun, müəllifin xarakterindən
irəli gəlir. Mən qırmızının ən güclüsünü xoşlayıram. Axı mənim bürcüm
qoçdur. Mars planeti altında olduğundan planetin rəngini də özünə götürüb.
- Siz Azərbaycan rəssamlığında Abşeron məktəbinin davamçısı sayılırsız.
Başında Mircavad kimi dahi rəssamı dayanmış bu cərəyana necə qoşulduz
və fərdiliyinizi qurban vermədən qarışıb itmədiz?
- Bu cərəyana yaradıcılığın əvvəlki illəri məni aid eləmişdilər. Məktəb
deyəndə ki, bu məktəbin cöğrafi miqyası elə burda qalıb. Avşerondan qıraqda
bu məktəbi kim tanıyır ki? İtalyanların 20 məktəbi var, heç hay-küy salmırlar.
- Bəs bu termin hardan çıxdı?
- Birinci elə Səttar Bəhlulzadədən yarandı. Abşeronun təbiətini çəkməyi
çox sevirdi. Sonra Mircavad, Kamal, buzovnalı Əlövsət Əliyev abşeron peyzajlarını
yaratdılar. Tahir Salahovun da Abşeron mənzərələri var. Əslində bunu məktəb
adlandırmaq da olmaz. Məsələn, Fransada Barbizon mənzərə məktəbi var.
Barbizondan olanlar, hətta başqa yerlərdən gələn rəssamlar bu yerlərin
mənzərələrini o qədər çəkdilər ki, məktəb adını aldı. Bu məktəb 17-dən
19-cu əsrə qədər sürüb. Avşeron məktəbi ən çoxu 20 il davam elədi. Sənətşünaslar
yer adlarıyla bağlı məktəblərin adını çəkməyi öyrəşiblər. Sovet dövründə
idealogiya vardı. Əksəriyyəti kommunizmə qulluq eləyirdi. Abşeron məktəbi
onlara bir növ müxalif kimi meydana çıxdı. Onlar partiyanın sifarişlərin
eləmirdilər. Əfsuslar, məktəbin miqyası böyük olmalıdı. Azərbaycan rəssamlığını
biz heç indi tanıtdıra bilmirik.
- Hazırda imkanlı şəxslərimiz çoxdu. Yeni tikilən müasir evlər,
içini bəzəyəcək dizayn sənətinin inkişafı imkan verir ki, biz təsviri
sənət bazarının genişlənəcəyi barədə düşünə bilək. Amma əslində sənət
əsərlərinə maraq artmır. Xaricdən gəlmiş əcnəbi rəssamın, heykəltaraşın
yaradıcısının səviyyəsini aşkarlamayan işləri evlərimizə yol açıb və iteryerləri
bəzəyir. Yüksək səviyyəli rəssamlıq məktəbi olan ölkə üçün bu qəribə deyilmi?
- Əlbəttə qəribədi. Qalereyalarda Azərbaycan rəssamlarının gözəl əsərlərini
toplayırlar. Amma şəxsi kolleksiyalardan xəbərim yoxdu. Ümumiyyətlə son
vaxtlar Azərbaycan rəssamlarının əsərlərinin satışı lazımi dərəcədə getmir.
3 ayda bir dəfə kiminsə əsəri alınır. Bizim rəssamlar Avropaya, Moskvaya
nisbətən nisbətən ucuz olduğu halda yenə də alınmır.
- Bəlkə alıcıların da səviyyəsi kifayət qədər deyil ki, dəyər
verə bilsin?
- Bizdə bəyəm istedadsız rəssam yoxdu? 10-15 rəssamımız var
ki, onlar lap dünya səviyyəli işlər yaradır. Onların əsərləri həqiqətən
dəyərlidi. Amma onların işlərinə bu qiyməti verən yoxdu. İmkanlı insanlar
ola bilər ki, bunu dərk eləmir. Bəlkə də bizdə maarifçilik yoxdu deyən
belə olaylar baş verir. Bizim inkanlı şəxslər sanki yuxarıdan əmr gözləyir
ki, sənətə qiymət verməyə başlasın. Bu məsələni dəbə salmayıblar, formalaşmayıb.
Cavan biznesmenlərə pulu qazanmağı, yığmağı, yerləşdirməyi öyrədirlər.
O da qazancından maşın, evlər alır, kurortlara gedir, qızıl və brilyant
yığır və s. Hər şeydən daha dəyərli olan rəssamlıq işlərini almağı anlamaqçün
maarifçilik olmaldır. O, bilməlidir ki, sənət əsəri dəyərdən düşmür, zaman
kekdikcə yalnız bahalaşır. Rəssamın işi emalatxanasında oturub işləməkdən
ibarətdi. Rəssamlarla işləyən menecerlər formalaşmalıdır ki satışı təşkil
eləsin. Rəssam işini qoltuğuna vurub satışa aparmaz ki?! Fikir vermisiz,
televiziyada rəssamlıqdan bir dənə veriliş yoxdu. Ekranda mahnı şoularından
başqa bir şey görməzsiz. Bəstəkarlar bir qıraqda qalıb ifaçılar dəbə düşüb.
- Şərq və Qərb arasında yerinizi müəyyənləşdirənəcən rəssam kimi
hansı yolları keçmisiz?
- Mən öz kökümdən başlamışam. İnsan ərtafını, kökünü öyrənməlidi
ki, sonra kənara çıxıb dünyada nə var, nə yoxla maraqlana bilsin. Bu gün
informasiya almaq çətin iş deyil. Bilirsən ki, qərbdə, ya şərqdə sənətkarlar
hansı məsələlərə toxunur.
- Əlbəttə rəssam yazır yaradırsa işlərini sərgiləməli, göstərməlidir
və onun yaratmasıyçün əsərlərinin satılması da vacibdir. Azərbaycanda
satış bazarının olmaması rəssamlarımızı ya çətin maddi durumla üzbəüz
qalmağa, ya da xarici ölkələrdə işləməyə təhrik eləyir.
- Rəssamlıq avropalıların inhisarındadı. Siyasətdə olduğu kimi burada
da ikili standartlar var. Şərq dünyasında imkanlı kolleksionerlər var:
Səudiyyə kralı, Bruney sultanı və sənətə vəsait ayıra biləcək başqa adamlar.
Nəşr edilən kataloqlarda şərq aləminin rəssamlarına sanki bilərəkdən yer
ayırmırlar. Onda niyə də imkanı çatan şərq milyonerləri alternativ kataloqlar
nəşr elətdirməsin ki? Məncə bu kataloq zənginliyinə görə avropalıların
nəşrindən heç də geri qalmaz. Bu gün azərbaycanlı rəssamlar müasir durumda
çıxış yolunu xaricdə işləməkdə görür. Fikir verin, sənətini dünyaya göstərməkçün
yox, bir parça çörəyə görə getməli olur.
- Bəs yeniləşmək, tapıntıları arxada qoyub tamam başqa tərəfə
getmək istəyi olurmu? İndiyədək tanınan, artıq özünü tapmış Qəyyurdan
aralanmaq, fərqli işləmək, yeniləşmək…
- Elə şeylər var ki, mənim özümdən asılı deyil. Xislətində varsa proses
gedir. Təbii mən də rəssamlıq aləmində baş verən yeniliklərdən, düşüncə
tərzlərində xəbərim olur. Bu saat Avropa islama meyl göstərir, araşdırmalar
aparır. Misirdə, İranda, Türkiyədə Surayada, İrakda gözəl rəssamlar var.
Onların adı müsəlman rəssamları kimi gedir. Mən də bu qisimdən sayılıram.
Daha doğrüsü məni müsəlman rəssamlarının sırasına daxil eləyiblər. Dediyiniz
sintez, yəni şərq və Qərbi birləşdirmək istəyi onların hamısında var.
- Bizdə Qara Qarayev ömrünün sonuncu dövründə dodekafoniya üslubuna
keçdi. Bu əlbəttə ki, əvvəl yaratdıqlarının bədii dəyərini yerə vurmadı.
Amma bir çox bəstəkarlar bunu qəbul eləyə bilmirdi. Bu tamam fərq üslublu
yolu bəstəkar özü seçmişdi.
- Qarayev böyük sənətkardı. O, hiss eləyirdi ki, bunu eləmək lazımdı.
Onda millilik elə dərinlərdədi ki, araşdıra bilmirik. Amma Qərb bəstəkarı
ona qulaq asan kimi bilir ki, bu Şərq musiqisidir. Amma nə qədər dünyavidir.
Bizdə nədənsə dünyavi deyən kimi hamı Qərbi nəzərdə tutur. Qərb aləminin
formalarını istifadə eləyən kimi sənətkar dünyavi olmur ki! Şərqin öz
ifadə forması var, qərbin özününkü. Mənim tablolarıma xristian aləmindən
kimsə baxırsa o, özünə məxsus, daha doğrusu şərqə məxsus dəyərləri həmən
görür. Əcnəbi gəlib görsə ki, Azərbaycanda kimsə Pikasso kimi işləyir,
ona tamam maraqsız olacaq. Yaxud rəssamlıqda konseptualizm cərəyanı var,
Almaniyadan çıxıb. İndi bizdə də bu üslubda işləyənlər var. Belə əsərlər
heç baxılmır, çünki çeynənmiş məsələdi. Amma bizim Şərqə məxsus, İslamla
bağlı öz düşüncə tərzimiz var. Bunu ortalığa çıxarmaq lazımdı. Qərbin
özünü də yalnız bu maraqlandırır.
- Bu günki zamanda cəmiyyətdə rəssamın rolu və yerindən razısız?
- Vallah, mən heç öz yerimi dəqiq bilmirəm. Məsələn, mənim 60 illik yubileyimi
Mədəniyyət Nazirliyi eləməliydi, eləmədi. Artıq il qurtarmaq üzrədi, Rəssamlar
İttifaqı heç barmağını tərpətməyib. Fevral ayında yubiley sərgisi eləmək
bardə yazılı müraciət eləmişdim. İndi mən yerimin harda olduğunu necə
bilim? Moskva mənə bunlardan artıq hörmət eləyir. Bu yaxında Moskva keçmiş
sovet məkanı ərazisini əhatə eləyən böyük bir reytinq kitabı buraxıb.
Ən yüksək yerlərdən birində mənim adım dayanır. Reytinqdə birdən yeddinci
səviyyəyə qədər kateqoriyalara bölünüb. Birinci səviyyədə klassiklər Repin,
Kramskoy, Şaqal, Kandinski, Maleviç kimi rəssamlar durur. Mənim adım Səttar
Bəhlulzadə və Toğrul Nərimanbəyovla birgə 3-cü səviyyədədir. Bizim rəssamlardan
qalanları sonrakı katoqoriyada yerləşdirilib. Mən Avropanın da reytinqində
3-cü səviyyəsindəyəm. Respublikadan kənara çıxanda heç kim xalq rəssamısan,
ya yox ona baxmır, əsərə baxır.
Burda məni sayan var?! Rəssamlar İttifaqında sərgimi eləməkçün məndən
pul istəyirlər. Halbuki İttifaq özü mənə borcludur. 1989-cu ildə 5 əsərimi
Amerikaya yolladılar, arada itdi-batdı. İndiyədək pulunu ödəməyiblər.
3 əsərimi də Rusiyaya yollayıblar, hələ xəbər ətəri çıxmayıb. Mədəniyyət
Nazirliyi yubileylə bağlı sərgi keçirib kataloq buraxdırmalıydı. Mənə
muzey mərkəzində heç yer vermədilər. Planımız tutulub, nə bilim nə. Berlinin
ən böyük muzeylərindən birində yeganə azərbaycanlı rəssamam ki, əsərin
ekspozisiyada asılıb. Başqa muzeyləri heç demirəm. Burda mənə o qiyməti
kim verir? 3 il əvvəl fərdi sərgim oldu, Mehriban xanımın köməkliyilə.
Mən hər dəfə ona müraciət eləməliyəm ki, sərgi keçirilsin? Bəs dövlət
orqanı nə üçündür? Onsuz da yubileylər və sair tədbirlərə dövlət büdcəsindən
vəsait ayrılır. Belə danışmaq istəməzdim. Amma neynək ki, ağlamayan uşağa
süd vermirlər.
Əlbəttə, Qəyyurun
əsərlərdəki həqiqətləri gələcək nəsil daha yaxşı görəcək. Sanki sehrli
çubuğun əmriylə yaranan tablolara baxanda düşünürsən ki, müasirliyin xəstə
fantaziyaları, gecə qorxuları, tənhalıq xofu və həyatın fani olduğu barədə
bədbin fikirlər hardan qaynaqlana bilər? Qəyyurun çəkdiyi gözlər sizə
danışacaq ki, bütün bunlar insan fantaziyasının dolanbaclarında ilişmiş
lazımsız emosiya tullantısıdır. Qəyyur Yunusun rəsmlərinə baxın və qoy
sizi onun məleykələri ruhi əzablardan qorusun. Daha bir işıqlı mif, əfsanə!
Bundan sonra o dünyaya da, axan süd göllərinə də, cənnətə də inanmağın
gəlir. Əməli salehlərin yaşam tərzini çəkən rəssamın obrazları bunu fasiləsiz
danışır.
P.S. Mənim şəxsi kolleksiyamda Qəyyur Yunusun hədiyyə verdiyi bir
neçə rəsm var. 3 yaşlı balaca Vüsal hər dəfə bu portretlərdəki müxtəlif,
amma bir-birinə çox bənzəyən qadınlara əlini uzadıb «ana» deyir. Bəlkə
bütün körpələrə bu qadınlar anası qədər doğma və mehriban görünür…
Qəyyur Yunus: «GƏRƏK MƏN HƏYƏTDƏKİ QOYUN DƏRİSİNİ GEYİNƏM, SİZSƏ AĞ ÖRPƏKLƏ QIRMIZI ŞƏRF ÖRTƏSİNİZ»