Araşdırmalar, tədqiqatlar, fikir yürütmələr

Yaxud, sadəcə həyat təcrübəsi

Əlaqə saxlaya bilərsiz

Xristianlıq və qadın

Bütün dünya, bəzən elə biz özümüz də qadına qarşı sərt münasibəti Şərqdən və müsəlman ölkələrindən gözləyirik. İnternetdəki qara çadralı qadınların imdad dolu baxışlarını görəndə hər kəs qadın azadlığı uğrunda mübarizəyə qalxmaq istər. Həqiqətənmi İslam qadının əl-ayağını bu qədər qəddarcasına bağlayıb? Həqiqətənmi xristian dünyası qadına qarşı daha insani mövqedədi? Dini ədəbiyyatı oxuyanlar daha yaxşı bilər ki, bu, əslində belə deyil. Müqəddəs kitabımız qadın azadlıqlarını sadaladığı zaman xristan ədəbiyyatı qadına qarşı qeyri-insani mövqesini açıqlayır. Bütün dünya da bunu bilir, amma susur. Yəqin utandığından…
Qadın insan deyil?!
Xristianlar «Qadın da insandırmı?» adlı polemika keçirə bilər. Yalnız xristian ədəbiyyatında «Qadın insan deyil» başlıqlı kitablar tapmaq olar. Macar Milli kitabxanasında bu kitabın tam adı kataloqda belə yazılıb: «Qadının insan olmadığına sübutlar. Ağlı başında olarkən yazılmış. 1783-cü ildə çap edilmişdir». İlk sübut belə təqdim edilir: «Tanrı insanı yaradıb dənizdəki balıqlara, göydəki quşlara, sürünənlərə və başqa heyvanlara sahib çıx dedi. Ağlı başında olan hər kəs analayır ki, Qadın da Kişinin hakimiyyəti altına düşür. Çünki özünü şüurla idarə edə bilmədiyindən onu da, məsələn at kimi idarə etmək lazım gəlir». Əgər Tanrı qadını heyvanlar sırasına daxil edibsə deməli qadın insan deyil». Yəni ki, bu cümlələrin müəllifi hesab edir ki, Müqəddəs Yazıda qadının adı insan kimi çəkilmirsə deməli o, heyvanlara aid olmalıdı. Xristian dindarları hesab edir ki, Müqəddəs yazıda heç bir yerdə qadının adı insan kimi çəkilmir. Bəzən onun adı insana köməkçi kimi çəkilir. Necə ki, çəkic dəmirçiyə köməkçidir, əksinə yox. Ələ alınmamış qələm özü yaza bilmədiyi kimi, dərzinin qayçısı özü kəsə bilmədiyi kimi qadın da kişiyə köməkçidir amma insan deyil. Müəllif fikir yürüdür k, kişi Tanrının, qadınsa kişinin obrazına uyğun yaradıldığından insan ola bilməz. O, cənnətə də düşməyəcək, çünki yer üzündə bütün günahların, yaradıcısı, sülh və əmin-amanlığın pozucusudur. Müəllif utanmadan yazır ki, qadın heyvani dünyaya daha yaxındı, çünki tovuzquşu kimi qanadlarını açmağı, ayı kimi deyinməyi, qurd kimi simicliyi, tülkü kimi bicliyi, it kimi acıqlığı, ilan kimi zəhərliliyi, qarğa kimi boşboğazlığı və kişiləri məhvə aparan dəniz pərisi kimi məlahəti var.
Belə yazları oxuyanda adamda elə təsəvvür yaranır ki, guya qadınlar insan əti yeyən yırtıcılardı. Deyərsiz ki, belə mənasız kitabları oxuyan, sonra da ona inana kimdi axı? Elə deməyin. Bu kitab 16-cı əsrdən bəri 200 il ən mötəbər kitab kimi əllərdə gəzib. 2 əsrlik boşboğazlıqdan sonra Macarstanın kitab makulaturasına qatıldı. Bu 2 əsrlik boşboğazlığı «Qadının insan olmadığı barədə dissertasiya» adlı (1595, Leypsiq) kitabla tamamlandı. Bu kitab da 5 dəfə yenidən nəşr olunaraq kitabsevərlərin az qala stolüstü kitabına çevrildi. Fransız dilinə tərcümə edildi. Zamanının adlı-sanlı müəllifi Valenm Asidaliy də yazırdı ki, İncilin təhrif edilməsi qadının insan olmadığını ört basdır edib. Sübut kimi Əhdi Ətiqdə İnsanın Tanrı timsalında yaranmasının təsvirini gətirir. İnsanın cəm halda deyil, tək halda verilməsi buna birbaşa sübutdur. Həmin kitabda deyilir: «Tanrı Adəmi öz obrazına uyğun, Həvvanı isə Adəmə uyğun yaratdı. Adəm Allaha uyğun yaransa da Allah olmadığından deməli Adəmə uyğun yaranmış Həvva da insan deyil. Qadının ruhu olması heç nəyi izah etmir. Çünki mələklərin də, şeytanların və cinlərin də ruhu var. Onlar ki, insan deyil. Qadının danışması da onu insan etmir, çünki tutuquşular da danışır». Asidaliy adlı tarixçi Əhdi Ətiqə istinadən yazır ki, günaha batmağa görə, yəni cənnət almasını dadandan sonra göydən qovulmuş Adəm və Həvvanın bu hərəkətinə görə məsuliyyət Həvvanın üstündədi. Zühur edən İsus ilk dəfə qadının, yəni müqəddəs Məryəmin gözünə görünsə də bu da onu yenə də insana çevirmir. İisus Məryəmi insan kimi saydığından deyil, xəbərin yer üzünə daha tez yayılması üçün bele edir. Axı qadınlar boşboğazdı. Bu cür nəşrlərin çıxmasının bir müsbət tərəfi də var ki, sonra bu müəlliflər qadınpərəstlər tərəfindən təqib edilərək cəmiyyətdə qadın müdafiəçiləri obrazını yaradır və demək olar ki, bütün qadınların, xüsusilə də saray xanımlarının sevimlisnə çevrilirlər.
Qadının insan olub-olmaması barədə mübahisə ilk dəfə Makon kilsəsində 585-ci ildə baş qaldırıb. Burada Yepiskop «homo» sözünün qadına aid edilməsinin nə dərəcədə düzgün olması mövzusunda moizə edib. Amma ona başa salıblar ki, olar və mübahisə qapadılıb. Amma bu məsələ o biri kilsələrdə müzakirə mövzusuna çevrildi və indiyədək arabir müzakirə edilir. Qadın deyingənliyi və kobudluğunun qurbanı olan kişilər qələm sahibi olan kimi şeir şəklində hirslərini vərəqə köçürür və sonra həmin şeirlərə mahnılar qoşulub el arasında məşhurlaşırdı. Orta əsrlərdə yarı dini, yarı kubar mətnlərinə yazılan mahnılar geniş yaylmışdı. Burda da məsğərəyə qoyulanlar qadınlar idi. Sonralar qadın məsələsi daha yumşaq şəkildə ortaya atılırdı. Məsələn, «Niyə qadınlar kişilərdən daha artıq davakardı?» kimi mövzularda.
Cırılanadək…
Xristian dünyasının qadına nifrəti orta əsrlərdə inkvizisiyanın tüğyan elədiyi zamanlarda apageyinə çatdı. Kilsə ləzzət hissiylə qadınları tonqala göndərir və vicdan əzabı çəkmədən yandırırdı. Kilsə qadınlara əzab vermə məsələsində bütün nəsillərə, bəşəriyyətə pis mənada görk olacaq işgəncə sistemini yaratdı.
Tarixi xronikalarda «dıba» adlı işgəncə aparatının adı ən çox işlədilən alət kimi tez-tez çəkilir. Bu alət bütün Avropa ərazisində işlədilirdi. O qədər də böyük olmayan masa üzərinə məhkum edilmişi uzadır və əl-ayağını dartıb bağlayırdılar. Hərəkətdən qalmış bədəni o vaxta qədər dartırdılar ki, onun əzələləri dartılıb qırılırdı. Bəzən cəllad prosesi tezləşdirmək üçün əzələni kəsirdi ki, tez cırılsın. Cırılına qədər məhkümun bəzəni 30 santimetrə qədər uzanırdı.
İblisin məşuqələri
Təkərə bağlamaq üsulu da orta əsrlərin sevimli işgəncə vasitəsi idi. Onu adətən cadugərlikdə ittiham edəndə tətbiq edirdilər. Cəza və edam iki, kifayət qədər ağrılı hissədən ibarət olurdu. Birinci hissədə adamın əksər sümüklərini çoxlu mıxlarla örtülmüş təkər vasitəsilə qırırdılar. Nəzərdə tutulmuşdu ki, məhkumun sümükləri qırılandan sonra o, sanki bir kəndir kimi sürüşərək təkərin milləri arasından keçib uzun ağacın üstünə düşərək burda ölümünü gözləyəcək. Bu edamın ən populyar növü təkərə bağlayıb sonra ocaqda yandırmaqdı. Edam prosedurunu məhkəmə materiallarından bütün təfərrüatı ilə oxumaq olar. Məsələn Tiropol şəhərində 1614-cü ildə bir zavallını iblislə münasibətdə və tufan qoparmaqda ittiham edib yuxarıda təsvir edilmiş üsulla öldürmüşdülər.
Cəllad İppolit Marsilinin dediyinə görə yeni, sındırmaq və yandırmaqdan fərqli üsulların yaranmasını (bu üsulu beşiyin qoyrunması, ya da sayıqlıq işgəncəsi adlandırırdılar) işgəncələr tarixində yeni mərhələ saymaq olar. İşgəncənin məqsədi məhkumu mümkün qədər sayıqlıqda saxlayıb onu yatmağa, bayılmağa qoymamaqdadır. Məhkumu iti uclu dəmir piramidanın üstünə otuzdururdular. Ağrı o qədər böyük olurdu ki, məhkum huşunu itirirdi. Onu huşa gətirənədək işgəncəni təxirə salırdılar. Məhkum özünə gələn kimi hər şey yenidən başlayırdı.
Tonqalda daha yaxşıdı
Asılqanlı dıba adlandırılmış işgəncə aləti daha kamil idi və onunla az qala yüz faizlik etirafa nail olmaq olurdu. İşgəncə qurbanının əlləri arxadan bağlanırdı və belə şəkildə dartılıb busurğaca yığılırdı. Adətən bu işgəncə azmış kimi onunla birgə bir neçə vasitəni birlikdə işlədirdilər. Çünki inam vardı ki, cadugərlər əzabdan qurtulmaq üçün sehirli dualar bilir və ona görə də adi insanın çəkə biləcəyi ağrıdan 100 dəfə artığını tətbiq edirdilər. Bu alətin tətbiqini daha dərindən öyrənməkçün 17-ci əsrin əvvəlində Münhendə 11 nəfərin məhkəməsini öyrənmək olar. Onlardan 6–sına dəmir başmaqla əzab vemişdilər, 5 nəfəri təkərə bağlamış, bir qadının döşünün parçalanması ilə, bir nəfərin isə piramidada oturtmaqla «günah»larını etiraf etdirmişdilər. Onlar işgəncə zamanı daha 21 nəfərin adını çəkmiş, onlar da işgəncələrə məruz qalmışdılar. Onlar arasımında bir hörmətli ailənin adı çəkilir. Ananın etirafını yalnız 11 dəfə dıbadan sonra almaq mümkün olmuşdu. 21 yaşlı qız isə bütün əzablara dözür və hər dəfə cəlladlarını bağışladığını deyirdi. Anasının etirafını eşidəndən sonra onun da dözümü azalır və bütün ittihamları boynuna alır. 8 yaşından İblislə yaşadığını, 30 nəfərin ürəyini yediyini, tufan qopardığını, cədugər yığıncaqlarında iştirakını etiraf edib canını işgəncələrdən qurtarıb tonqalda ölməyi üstün tutur. Ana və qızı bir tonqalda yandırırlar.
İnkvizisiya kreslosu adı altında tanınan məşhur işgəncə aləti Mərkəzi Avropada çox yayılmışdı. Nürnberqdə və Feqenesburqda 1846-cı ilədək onu mütəmadi tətbiq edirdilər. Məhbusu çılpaq şəkildə iti iynələrdən ibarət kresloya otuzdururdular. O, bir balaca tərpənmək istəsə ağrıdan qovrularaq tərpənməməyə çalışırdı. Bu kreslonun daha kamil variantı Cadugər stulu adı altında tanınırdı və Avstriya inkvizisiyasının ən sevimli aləti idi. Onu xüsusi qəddarlıqla yaratmışdılar. Hər yeri iti mıxlardan olması bir yana, onun oturacağını dəmirdən hazırlayırdlar ki, lazım gəlsə qızdırmaq mümkün olsun. Bu kreslo yavaş-yavaş öldürmək üçün ideal vasitə di. Məhkum çox vaxt ağrıdan havalanırdı.
İşgəncə alətləri keçən əsrin axırınadək işlədilirdi
Nyurinberq qızı adlandırılmış daha bir alətin də vətəni Almaniya olb. Adam boyda dəmir qutunun içinə salınan məhkumun işgəncəsi 3 gün çəkirdi. İçəridən yerləşmiş iynələr elə qurulmuşdu ki, bədənə batsa da vacib orqanları zədələmir və işgəncənin vaxtını uzadırdı. Bu alətin adını sənədlərdə 1515-ci ildən bəri çəkirlər. Qarrota adlı aləti isə İspaniyada bu yaxınlaracan işlədirdilr. Onu axırıncı dəfə 1975-ci ildə tətbiq ediblər. Məhkum əlləri arxada dəmirlə bağlanmış vəziyyətdə otuzdurulur və onun başı dəmir boyunduruqla arxaya bağlanırd. Sonra cəllad o vaxta qədər məhkumun başını sıxırdı ki, dəmir iynə onun beyninə girib yavaş-yavaş etiraf etməyə məcbur etsin. Bu alətin müxtəlif variantlarını bədii filmlərdə tez-tez görmək olar.
Taxt adlandırılmış bir alət də istifadə edilirdi. Məhkum başıaşağı bura otuzdurulur və ayaqları yuxarıdan taxtaya keçirilirdi. İşgəncələri tənzimləyən Qanuna görə bu taxtı yalnız bir dəfə istifadə etmək olardı. Ona görə də qanunpərəst hakimlər hər günü keçən dəfəkinin davamı kimi elan edərək məhkumu 10 günlərlə bu vəziyyətdə saxlayırdılar. Taxt ciddi zərər vermədiyidən onun uzun müddət istifadə etmək olurdu. Əlbəttə ki, taxt yalnız məhkumu saxlayan bir oturacaq idi. İngəncəni qızdırılmış dəmir və su ilə tətbiq edirdilər.
Bağırsaqların yanması kütləyə ləzzət verir
Bağırsaqların çıxarılması mərasimi daha effektiv səhnə olduğundan həmişə ətrafına çoxlu tamaşaçı yığardı. Məhkumun bağırsaqlarının çıxarır və gözü qarşısında yandırırdılar. Canı çıxmayıbsa onun əvvəl əl və ayaqlarını, lap axırda başını kəsirdilər. Onun ürəyini çıxarsalar da yandırmır, qırağa qoyurdular ki, «satqının yalançı ürəyini» hamı görə bilsin. Cəlladın hər hərəkəti kütlədə ehtiras dalğası yaradır və hər dəfə qan fışqıranda insanlar gülüş və ləzzət dolu səslən çıxarırdı. Cəllad indi estrada artstlərinin kütləylə təmasını duyduğu kimi hiss edir və bütün hərəkətlərini və sözlərini onlara ünvanlayırdı. Nə qanlı səhnə, nə də ocaqda qovrulan insan ətinin murdar qoxusu onları meydanı tərk etməyə məcbur etmirdi. Məhkumun bəxti gətirsəydi o tez ölürdü və kütlə təssüflə köks ötürüb dağılışmalı olurdu.
Ən qəddar işgəncələrdən biri isə ortadan mişarlanma sayılırdı. Yazılardan biri belə təsvir edir ki, əvvəlcə qadının əl və ayaqları kəsilir. Cəllad yaraları odlu kösövlə yandırır ki, məhkum vaxtından qabaq qan itirib ölməsin. Sonra onu ayaqlarından asıb ortadan mişarlayırlar. Səhnələri müşahidə edənlər heyrətlənir ki, bu qadın bir dənə də səs çıxarmayıb dünyasını dəyişdi. Bu cür edam odda yanmaqdan, yağ içində qovrulmaqdan daha əzablı idi. Çünki başaşağı asıldığından qan məhkumun başına toplaşırdı və hələ yarıyacan mişarlananadək o hər şeyi hiss edirdi. Fransada İblisdən hamilə qalmış qadınları mişarlamağı sevirdilər.
Tanrının ən yaxşı müsahibləri
Qadınlara nə peyğəmbərlər arasında, nə də dini reformatorlar arasında rast gəlmək olmur. Qadınlar maqlar, cadugərlər arasında daha çox olur, nəinki din xadimləri arasında. Bunu danmaq da olmaz. Dinə sosial kostyum kimi baxsaq bu həqiqətən də belədi. Amma söhbət ürəkdən, qəlbdən gələn inama gəlirsə onda qadınlar yenə də ön plana çıxır. Məlumdu ki, qadınlar dinə inamda, Allahla söhbətdə özlərini tapırlar və Tanrı qadınların ən yaxın müsahibinə çevrilir.
Xristian dünyası Həvvanın insan bədənində yeganə beyinsiz sümükdən yaranması ideyasına inanmaqda davam edir. Buna reaksiya kimi yaranan feminizm cərəyanı kişinin uğursuz ilk eksperiment sayır. Daha kamil, ikinci cəhdin - qadının olması fikrini ortaya atırlar. Allah eləsin bu da orta əsrlərdəki kimi kütləvi qırğına gətirməsin. Çünki inkvizisiyalı orta əsrlər ötən kimi bütün Avropa ölkələri ayıldılar ki, ərazilərində bir dənə də gözəl qadın qalmayıb. Kimisini qısqanclıqdan, kimisini həsəddən, kimisini də paxıllıqdan məhv etmişdilər. Bütün bu qətllər din yolunda edilmişdi…

Yuxariya doğru