Əs, ey səba yelləri
Mağlar
deyir ki, hava görünməyən şeylərlə doludur
Ey küləklər şəhəri,
köhnə qədim-yana Bakı
Eliyibdir sənin eşqin məni divanə Baki
Bu gün Axır çərşəmbədi. Axır çərşəmbə
İlaxır çərşəmbələr içində mərasim, ayin, etiqad, oyun və şənliklərlə ən
zəngin olanıdı. Bu gün əvvəlki çərşəmbələrdə icra olunan bütün mərasimlər
təkrar qeyd olunur. Ona görə çox vaxt sonuncu çərşəmbəyə nə Yel çərşəmbəsi,
nə Od, nə Torpaq, nə də Su çərşəmbəsi demirlər. Çərşəmbələrin sıralanmasında
mübahisələr olsa da bu gün kimsə mübahisə etmək istəməz. Axı hamı inanır
ki, Axır çərşəmbəni necə qarşılayıb yola salsan, elə də bütün ili keçirərsən.
Yel eləyəni fələk də edə bilməz. Əs ey, Səbayıl yelləri Bu bayram ruhunuzun təmiz olmasını
istər Mağlar deyir ki, hava görünməyən
şeylərlə doludur Bakı- küləklər şəhəri Dua və ovsun günü
El içində Yel çərşəmbəsini «küləyi oyadan», «yelli» də adlandırırlar.
Etiqada görə bü çərşəmbə oyanan yel və külək ərzi gəzir, oyanmış suyu,
odu hərəkətə gətirir. Bu günü səhər suya tapınma ayini ilə başlar. Bütün
günü davam edən mərasimlər axşama doğru daha da maraqlı olur. Bu axşam
üzərrik yandırır, tonqaldan tullanırlar. Bacalardan torbalar sallanır,
qurşaq tutulur, fal açılır. Bu günü xüsusilə subaylar gələcək qismətini
axtararaq qulaq falına çıxır, suyla, odla, başqa üsullarla fala baxırlar.
Dünyanın yaranmasında iştirak edən sonuncu ünsür hava olduğuna görə yazqabağı
mərasimlərdə Yel çərşəmbəsi adı ilə qeyd olunur. Yel canlılara nəfəs verməklə
öz hərəkətliyini, dinamikliyini onlara keçirib cansız torpağı və suyu
durğunluqdan çıxarır. Ona görə də yeli ruhla eyniləşdirirlər. Od və hava
qarışmasa maddi, əşyavi tərəf əbədi dayişməz qalar, sular coşub daşmaz,
dalğalanmaz, torpaqlar vulkanna sevrilib püsgürməz.
Novruz kasıb qonşuya kömək etmək istəyənlər üçün ideal şərait yaradır.
İmkanlı adam qonşuya pul versəydi, yəqin ki, o, inciyərdi. Ona görə də
bayram xonçası qurular, onu yer-yemiş, bişmişlərlə bəzəyərdilər. Axı xonçanı
heç kim dala qaytarmazdı. Xonça müqəddəsdir. Bəlkə ona görə xalçalarımızın
tən ortasındakı ornamentə də xonça deyirik. Nəsildən-nəslə ötürülən xalçanın
tən ortasında oturub niyyət eləsən yerinə yetəcək deyən qədim inamımız
da var.
İlaxır çərşəmbələr Yer üzündə analoqu olmayan rituallar silsiləsidir .
Həmin ritualların mahiyyəti ondan ibarətdir ki, Allah ilk olaraq qarmaqarışıq
xaosdan suyu ayırır. Başlanğıcda kürreyi- aləm ancaq sudan ibarət idi
(su çərşəmbəsi buna eyham vurur). Sonra odun köməyilə suyun keyfiyyətlərini
dəyişir və günəşin şüalarıyla suyun müəyyən hissəsini qurudub torpağı
üzə çıxarır (od çərşəmbəsində simvolizə edilir). Torpaq meydana gəlməklə
dünaynın bir çox elementlərinin doğuşuna şərait yaranır (torpaq çərşəmbəsi
ona görə sırada üçüncüdür). Axırda yaradılmış ilk insan suyun dibindəki
gildən yaranır. Ulu Allah Yel vasitəsilə ilkin yaranışları bir məkandan
başqa məkana aparır (göydən yerə endirməklə) və hava, nəfəs verməklə (yenə
də yel vasitəsilə) ruhu meydana gətirir (Bu da sonuncu mərhələ, yel çərşəmbəsi).
Müqəddəs günlərin çərşəmbə seçilməsinin isə izahı budur ki, tanrı dünyanı
yaradanda həftənin ilk günündə hazırlıq işlərini yerinə yetirib, 2-ci
gün (çərşəmbə axşamı) yaratmağa başlayıb. 3-cü gün su, 4-cü gün od, 5-ci
gün torpaqla bağlanan varlıqlar yaratmış, 6-cı gün yaranışların hamısına
can (ruh) vermiş, 7-ci gün bütün işlərini tamamlayıb istirahət etmişdir.
Bu inama görə bütün yaradılış işlərinin bünövrəsinin qoyulması çərşəmbə
axşamına düşür.
Bahar bayramını bütün dünya xalqları qeyid edir. Amerikanın qızıldərili
hinduları indi də bahar bayramı mərasimini icra edir. Adını «Diriliş»
şənliyi qoyaraq bayramı yaşadıqları ərazinin tam ortasında uzun dirək
basdırıb onu dünyanın mərkəzi adlandırarlar. Bu dirək Ulu Tanrının simvolikasıdır.
Qəbilənin şamanı həmin dirəyə çıxaraq şər ruhlardan, xəstəliklərdən, bəlalardan
qurtararaq onlara bol məhsul verməsi məqsədilə Ulu Ruha- Gök Tanrıya dua
edər.
Dünya xalqlarının mifik sistemlərində hava mifik zamanın başlandığı nöqtədə
baş ilahdır. Məsələn, Misirdə baş ilah Şu göyü və yeri məğlub edir, bütün
aləmi ələ alıb canlıları yaradır. Hindistanda Brahm nəfəsini bayıra buraxanda
dünya yaranır, içəri alanda məhv olur. Cinlilərin təsəvvürlərində isə
göyün qapılarının açılıb bağlanması ilə həyat –ölüm hadisələri baş verir.
Müsəlman miflərində İsa nəfəsi ilə ölüləri dirildir, ona Məsih (nəfəs
verən) deyilməsi bununla bağlıdır.
«Münisnamə»yə görə dünya hava və sularının hamısı bir məxluqun timsalında
təqdim edilir. Bir əlini yerə dirəyən, digərini isə göyə dikən Səhayil
dəniz suyunun və küləklərin qoruyucusudur. Ola bilər ki, Səbayel adlı
qədim külək tanrsının adı da bu inancdan yaranıb. Havanın himayəçisi və
tənzimləyicisi Səhayıl yüksələn əli ilə sərt küləklərin, qaçırğanın, yerə
dikilən əli ilə isə coşub daşan dəniz sularının qarşısını alır. Əgər Səhayıl
sol əlini yerdən götürsə dəniz suyu kükrəyib butun çölləri, düzləri basar,
insanları batırar, boğub öldürər. Sağ əlini aşağı salarsa tufan qasırğa
qopar, dünya üzünündə canlılardan əsər-əlamət qalmaz.
Yel Azərbaycan mifik təfəkküründə yol göstərən, bələdçi rolunu da yerinə
yetirir. Yel Baba əksər hallarda əldən-ayaqdan düşmüş qoca sifətində peyda
olur. O, qalın meşələrdə azıb mənzilini tapmaqda çətinlik çəkən xeyirxah
insanların qarşısına çıxır, onlara bir yumaq verir və yumağı yerə atıb
diyirləməyi tələb edir. Yel Babanın üfürməsiylə yumaq açılır və azmışları
mənzil başına çatdırır. Yel Baba haqqındakı bu təsəvvürlər sonralar Fatma
nənənin yumağı şəklində nağıllara keçib. Azərbacanlıların qədim təsəvvürlərinə
görə Yel Baba xırmana gəlməmişdən qabaq ordan buğda, dən götürməzlər.
Ulularımız deyirlər ki, «Yel əsdirəni söyməzlər». Çünki onun arxasında
Baş Ruh durur. Yelə tüpürsən öz üstünə qayıdar. Bir inancda isə deyilir
ki, «Yel çərşəmdəsi girən gün söyüd ağacının altına gedib niyyət elə və
Yel Babanı çağır. Əgər Yel Baba səsini eşidib söyüdün budaqlarının torpağa
toxundursa diləyin yerinə yetər».
Zərdüştlükdə Novruza beş gün qalmış insanlar oruc tutardı. Onlar bu məqamın
adını «kədər və göz yaşları günləri» qoymuşdular. Bu beş gün 4 ünsür və
bir də ruha həsr olunardı. Novruz təkcə cismin yox, rühün da təzələnmə
günüdür. Əgər insan ruhunun təmizlənmək məqsədini qarşısına qoyursa başqa
məqamlar da onun içində gedir. Əslində, Allah-Taalanın da istəyidir ki,
insanlar evdə xoş sözlər danışsın, Özü də təkcə bu günü yox, həmişə. Gözəl
mələklər tərəfindən eşidilsin və il boyu evin ruzi-bərəkəti bol olsun.
İnsanlar ruh aləmlərinin təmişlənməsinə o qədər də önəm vermir. Yaxşı
olar ki, ev-eşiyimizi, həyətimizi silib təmizlədiyimiz qədər ruh aləmimizin
təmizlənməsinə diqqət verək. Bayramqabağı evlərin təmizlənməsi də heç
də təsadüfdən baş vermir. Hələ zərdüştilik zamanından bəri yeni ilə bir
gün qalmış evdə nə qədər sınıq şeylər varsa, xüsusən də güzgü, cırılmış
paltar və sairi birmənalı olaraq atırdılar. Ruhun təmizləmə mərasiminin
izləri rəqslərimizdə çox aydın görünür. Rəqsin funksiyası xəbis ruhlardan
xilas olmaqdır. Bizim milli rəqslərimizdə də hərəkət elementlərinin əksəriyyəti
ruhi aləmlərlə təmas, yaxşı və pis ruhlar arasında özünə yer tapmaqla
bağlıdır. Rəqs edən insan ruhunun təmizlənməsi üçün xüsusi hərəkətlər
edir və ali varlıqlarla təmasa girir. Rəqslərimizin magik xüsusiyyətləri,
eləcə də muğamlarımızın sehrinin səbəblərini uzaq tariximizdə, mağlar
adlanan tayfanın mədəniyyətimizin formalaşmasında oynadığı rolunda axtarmaq
lazımdı.
Dünya elmində magiya termininin maqlarla bağlı olduğunu bütün lüğətlər
etiraf edirlər. A. Kamyu «magiya»nı spesifik sivilizasiya adlandırıb.
Pifaqorçular, platonçular da magiyanı dediyimiz anlamda başa düşüblər.
İndi magiya deyəndə cadu, sehr nəzərdə tutulur. Qədim dövrlərin insanı
üçün Tanrıya sitayiş və onunla ünsiyyət ən böyük sehr olub. Bu cadu, bolluq,
bərəkət istəyən dualar zamanla mərasimə çevrilib.
Mağlar, bəzi ədəbiyyatda , xüsusilə Y.V. Çəmənzəminlidə muğlar adlanan
tayfalar Azərbaycanın ən qədim əhali birləşmələrindən olub. «Tarixin atası»
sayılan Herodot mağları Midiya qəbilələrindən biri hesab edirdi. Onların
dini ayinlərə rəhbərlik etdiyini də göstərib. Layerti Diogenin «Görkəmli
folosofların təlimi və deyimləri» adlı əsərdə mağlar və birinci mağ Zərdüşt
haqqında maraqlı fikirlər yazılıb. Müəllif mağların bütün vaxtını allaha
ibadətdə, dua oxumaqda keçirdiklərini və allahın yalnız onları eşitdiyinə
inandıqlarını yazır. Mağlar fala baxmaqla gələcəkdən xəbər vermək qabliyyətinə
malik olduğundan ilahların onların gözünə göründüyünü göstərir və sübut
etməyə çalışırdılar ki, hava görünməli şeylərlə doludur, iti gözlər üçün
onları görmək o qədər də çətin deyil. Onlar cadugərliklə məşğul olmurdular.
Ona görə də təsadüfi deyil ki, ən güclü ekstrasensor qabliyyətli adamlar
mağların birbaşa varisləri sayıla biləcək Azərbaycandan çıxır. Mağlar
ali mərasimlərinin əksəriyytini keçirmək üçün Bakı şəhərini seçirdilər.
Bakı şəhərinin adı barədə çox müxtəlif və çox fərqli versiyalar səslənib.
Onlardan biri 18 əsrdən bəri fars mənbələrində «Badkubə» kimi verilir.
Farsca iki sözdən ibarətdir: «bad»- yəni külək, «kubə» - vuran. Yəni küləklər
vuran şəhər, yaxud küləklər şəhəri. Ola bilər Bakının küləkləri bura gələn
səyyahların lap çox yadında qalıb. Həqiqətən də Bakı küləkləriylə tanınır.
İndi Bakının küləkləri elə bil əvvəlki kimi qəddar deyil. Çoxmərtəbəli
binaların hazırda küləkqıran kimi işləməsini nəzərə alsaq yəqin əmin olarıq
ki, burda küləklər neçə əsr bundan əvvəlki qədər rəhimsizdir. Deyirlər
ki, qədimdə binaların təkdənbir olan vaxtlarında küləyin cənginə düşsəydi
insanı yerindən götürüb apara bilərdi. Heyvanların da küləklər tərəfindən
uçurdulmasından da danışırlar. Hamı bilir ki, Bakıda qar çox nadir hallarda
olur, amma küləklərin əsmədiyi zamanı heç kim xatırlamır. Bakının qışı
qarıyla yox, küləyilə yadda qalır. Bu külək adamın sümüyünə qədər işləyib
bəzən ağacları köküylə birgə yerindən çıxarıb böyrü üstə qoyur. Külək
atını qamçılayan kimi bakılılar onun Xəzri, yoxsa gilavar olduğunu dəqiq
bilir. Çünki burda küləklərin də xasiyyəti var. Xəzri dağıdıcıdır, bir
az da cığal. Giləvar mülayimdi, amma hikkəlidir. Şahildən dənizə doğru
əsəndə çiməni ehmallıcı dənizə elə aparır ki, heç ruhu da incimir. Burda
el arasında tanınan bir külək növü də var. Sinoptiklər onun adını çəkmir.
Bakılılar gah arxadan, gah irəlidən əsib burulğana çevrilən, sonra birdən
sakitləşib 2 dəqiqə sonra fəğan qoparan küləyə Gicəvar deyirlər. Neynək,
Bakının da naxışı küləklərlə tutulub.
Suraxanı Atəşgahında gördüklərindən herətlənən Düma «Qafqaz səfəri» əsərində
Suraxanı atəşgahı barədə yazırdı: «Atəşgahın dövrəsindəki binalar, tüstü
və alov sovuran yüzlərlə irili-xırdalı ağaclar ovuc içi kimi görünürdü.
Külək isdikcə yanan alovun dilləri sanki qəribə rəqslər edir, gah bulaq
kimi qaynayır, gah dalğa tək yan-yörəyə hücum edib şaxə qalxır, gah da
gözlənilmədən ucalırdı. Elə təsəvvür yaranırdı ki, guya külək alovla oynayır,
onlar bir-birinə sarılır, sonra bir-biriylə əlbəyaxa olurlar. Külək nə
qədər cəhd edirdisə, odu, alovu söndürə bilmiirdi».
Abşeron camaatının küləklə bağlı çoxlu inamları var. Dənizə ərlərini,
oğulların yola salmış qadınlar, uşaqlar ürəklərinin sözünü küləyə deyərdilər
ki, əzizlərinə çatdırsın. «Giləvar yat, xəzri əs ki, ərim (atam, oğlum)
evə qayıtsın». Xəzri dənizdən əsən soyuq külək olsa da sahildən əsən isti
küləkdən daha çox arzulanardı. Axı o, əzizlərimizi geri qaytarırdı. Abşeronda
günlərlə əsən küləyin istiqamətini dəyişdirməyin maraqlı üsulları da var.
Küləyin «saqqızını oturlamaq üçün» evin ilki ağaca dırmaşmalı və budaqları
silkələyərək deməliydi: «Mən anamın ilkisiyəm, ağzı qara tülküsüyəm, giləvar
get, xəzri gəl». Deyilənə görə külək evin ilkinin çözünü yerə salmazdı.
Axır çərşəmbə elə bil ki, dua və ovsun günüdür. Bu gün biz düz bir illik
ömürün necə olacağını sanki öncəgörməlik edib sonra pisliklərdən qurtulmaq
üçün fikirlə ovsun yapırıq. Qədimdə sözlə süalicə edər, fikirlə daşları
yerindən tərpədərdilər. Nə olsun ki, indi Bakıda küləkləri süpürgəçi kimi
işlədirik. O olmasaydı zibil dizə çıxardı. Zibilləri künc-bucağa qovlayan
küləklərin ovutduğu qumsala Azərbaycanın daha münbit torpaqlarından köçənlər
şəhərə nə suyunu, nə də torpağının keyfiyyətini bağışdaya bilirlər. Onlar
nə burda yandıran günəşin, nə də at çapan küləyin xasiyyətini anlamırlar.
Amma bir vaxt Ulu Yaradan bütün bunları bizimçün yaratdı. Suya, oda, torpağa
və yelə tapşırdı ki, gözü üstümüzdə olsun. Bakı isə 4 ünsürü içində gizləmiş
mücrü kimi qapağını yalnız onu anlayanlar üçün açır.