Alimlər Allahı necə görür?
« Biz bu məsəlləri insanlar üçün çəkirik. Onları yalnız (haqqı) bilənlər anlayarlar». (Quran, 29:43)
Dünyanın bütün
materialistləri və ateistləri bir yerə toplaşsa və ali yaradanın olmadığını
sübuta yetirməyə çalışsa bircəcik, yeganə həqiqəti dana balməyəcəklər:
Elmin öyrəndiyi ətraf mühitin bütün fenomenləri Allahın yaratdıqlarıdır.
Ona görə də yəqin ki, elm və din yanaşı, hətta harmoniyada olmalıdı. Təbiətin
quruluşunu öyrənən, Kainatın qanunlarını kəşf eləyən alim əslində elə
Allahı dərindən öyrənən insandır. Tarixin gedişi sübut edib ki, elmdə
müəyyən nailiyyətlər qazanmış alimlər dindardı, hətta Allaha qatı din
xadimlərindən də daha yaxın olan insanlardı.
Bioloji impuls həyat yaratmağa yox, həyatın dadına baxmağa xidmət
edir
Bu dünyada, Kainatda, Yer kürəsində baş verənlər elə qurulub ki, insanın
burada yaşayıb və yaratması daha komfortlu, rahat olsun. Allahın «şah
əsəri» insan olmasaydı yəqin ki, dinlər də yaranmazdı və yer üzünə peyğəmbərlər
və kitablar göndərməyə lüzum qalmazdı. Bəs Allah insanların niyinə lazımdı?
Üzünü heç vaxt görmədiyimiz məxluqa inam, Allahın şərəfinə mürəkkəb dini
ayinlər keçirmək, qurbanlar vermək, özünü məhdudlaşdıran mərhumiyyətlərə
bilərəkdən məruz qoymağə bizi nə məcbur edir?
İlk baxışdan düşünmək olardı ki, alimlərin baxışları bu məsələdə ruhanilərdən
və dindar insanlarda ciddi surətdə fərqlənər. Oksford Universitetinin
alimi «İnsanlar niyə Allaha inanır?» layihəsinin iştirakçısı Castin Barret
hesab edir ki, sonuncu elmi tapıntılar bəşəriyyət mədəniyyətinə müdaxilə
eləməyə inkan verir. Adı çəkilən layihənin müxtəlif ölkələrdən olan bir
qrup entuziastları bir yerə yığılaraq aydınlaşdırmağa çalışırmışlar ki,
ali qüvvələrin mövcudluğuna inam insanın nəyinə lazımdı və insan təfəkkürünün
ayrılmaz hissəsidir, ya yox? Əlbəttə ki, bu layihədə alimlər Allahın özünü
insan beyninin içində tapmadılar və elan elədilər ki, o, yoxdur.
Alimlər Allahın yerini dəqiqləşdiriblər
Bu yaxınlarda Missuri Universitetinin neyropsixoloqları insan beynində
Allahın yerini dəqiqləşdiriblər. Bu nəticəyə gəlməzdən əvvəl onlar aydınlaşdırıblar
ki, dünya dinlərinin prosesləri əslində insan beynində baş verir. Bütün
dinlərin ümumi cəhəti kimi insanın namaz vaxtı, zikr eləyərkən, ya da
meditasiya zamanı özündən, cismindən uzaqlaşıb dualar vasitəsilə Yaradana
qovuşması təcrübəsini əsas götürüblər. Tədqiqatçılar müşahidə ediblər
ki, bu, insanın əmgəyinin sağ tərəfində aktivliyin azaldılması vasitəsilə
nail olmaq olur. Məlum olmuşdu ki, dini mənsubiyyətindən asılı olmayaraq
insanlar Yaradanla münasibətə girərkən eyni neyropsixoloji funksiyanı
işə salırlar. Üstəlik məlum olub ki, beyinin sağ əmgəyi tərəfindən travması
olan insanlar Allahla kontakta daha rahat girirlər.
Oksforddan olan antropoloq Castin Berret hesab edir ki, əşyaları canlandırmaq
bacarığı insanda artıq 5 aylığında əmələ gəlir və ömrünün sonuna kimi
davam edir. Ona görə də addımlayan robot uşaq üçün yanından ötüb keçən
insanlardan daha qiymətli gəlir. Bütün 4 yaşlı uşaqların xəyalında canlandırdığı
dostu olur ki, onunla gizlincə söhbət eləyir. Uşaqlar hər bir predmetin
mənasını özləri uydurub tapırlar. Məsələn, buludlar yağış üçündür, iti
uclu qayalar heyvanların kürəyini qaşıması üçündür və s. Beləliklə uşaqlarda
ilahi yaranış konsepsiyası əmələ gəlir. İnsan yaşa dolduqca artıq ölmüş
qohumları və uydurduğu personajlarla ünsiyyətə girir. Burdan o yana ilahilik
ideyasına artıq bir addım qalır. Biz başımıza gələn bütün hadisələrdə
kiminsə, təbiət hadisələrində kənardan təsirinin olması fikrində əminliyimiz
olmasa yaşaya bilmirik. Onsuz da ən qatı ateist də ən çətin anlarınla
ali qüvvələrə bir ağız duanı edir.
Allah
var, amma elm onu nədənsə görmür
Məşhur genetik, «İnsan geni» layihəsinin rəhbəri və «Allahın
dili» bestsellerinin müəllifi Frensis Kollinz deyir ki, Allah var və hətta
bizim yaşamımıza da müdaxilə də eləyir. Alim düşünür ki, dünyanın Yaradıcısı
həyatımızı o qədər incə üsullarla idarə edir ki, biz, yəni müasir alimlər
bunu görə bilmirik. Bu mənada elm təbiət qanunlarını pozmadan ilahiyyatı
öyrənmək üçün bir qapı ola bilər. Kollinzə inansaq belə çıxır ki, Allah
bizim nazımızı kvant mexanikası səviyyəsində çəkir. Yəni ki, ona dua eləməyin
və kömək ummağın da mənası var.
Antropoloq Paskal Buaye düşünür ki, dini təfəkkür insanın yaşaması üçün
ən rahat formalardan biridir. Axirət dünyasına inanmamaq insandan çoxlu
qüvvə və öz üzərində şüurlu və inadlı iş tələb eləyir. Bu çəkilən zəhmət
və sərf edilən enerji israfçılıqdı və bizim psixi meyllərimizə zidddir.
Tanrının yaradıcılıq zövqü
Bütün dövr və insanların alimi İsaak Nyutonun fikirləri belədir:
«Günəş sistemi və ulduzların, planetlərin, kametaların quruluşu yalnız
kiminsə dahiyanə bilgisi nəticəsində yarana və yaşaya bilərdi. Bu kimsə
Allahdır».
İngilis alimi Rocer Bekon elmdə təcrübi üsulu dəyərləndirib köhnə üsulları
kökündən dəyişmiş bir insandır. Allahın dünyanı insanlar üçün yaratdığına
qəti əmin olan alim hələ 13-cü əsrdə paravoz, avtomobil, təyyarə, qaldırıcı
karn və asma körpülərin layihələrini irəli sürmüşdü. O, hələ Kolimbun
doğulmasından 200 il əvvəl yerin yastı yox, dairəvi olması fikrini dilinə
gətirmişdi. O da deyirdi ki, Avropadan çıxıb qərbə doğru üzsək Hindistana
çata bilərik. O, deyirdi: «Gələcəkdə biz görəcəyik ki, təcrübələrə əsaslanmış
elm dinə inanan insanların köməyinə necə gələcək. Elm insanları inam ətrafında
toplamaq üçün ən vacib qiymətli keyfiyyətlərə malikdi».
Səmadakı cismləri ilk dəfə teleskopdan görən insan Qalileo Qaliley ilk
dəfə Yer kürəsinin yumru olduğunu və Ayda ləkələrin dağlar və kraterlər
olduğunu demişdi. Elm uğrunda hətta tonqalda yandırılmış bu insan deyirdi:
«Təbiət Allahın göndərdiyi ikinci kitabdı. Ondan imtina eləmək olmaz.
Ona görə də Allahın yaratdığı təbiətlə müqəddəs kitablar arasında ziddiyyət
ola bilməz»
Astronomiyanın banisi, planetlərin hərəkətini, Günəş sistemində məsafələri
və həcmləri hesablamış və ilk astronomik təqvimi tərtib eləmiş alim İohann
Kepler deyirdi: «Təbiətə baxarkən biz astronomlar Allahın ünvanına alqışlar,
mədhnamələr yağdırmaya bilmərik. Yaradanı anlamaq üçün hissləriniz və
intuisiyanıza arxalanın». Ondan «Niyə elmlə məşğul olursuz?» soruşanda
o, «Tanrının yaradıcılıq zövqünü yaxından duymaq üçün» deyə cavab verirdi.
Atmosfer təzyiqi üzərində təcrübələr aparan, məhlulların mexanikasında
ciddi kəşflər eləmiş, riyaziyyat və fizikada tapıntıların müəllifi Blez
Paskal deyirdi: «Allah riyaziyyatdan tutmuş elementlərin sırasına qədər
hər şeyin müəllifi, yaradınıdır».
Məşhur ingilis botaniki Gon Rey də dindar adam idi. Onun fikricə insan
dünyaya Allahın gözəlliyini əks eləmək üçün gəlib. Minlərlə bitki, həşərat,
balıq və başqa orqanizmlərin təskifatını vermiş alim deyirdi: «Hər şey
əzəldən Allah tərəfindən yaranıb və mühəfizə edilir. Yaradılmışlar indiyədək
dəyişilmədən qalmaqdadır. Azad insan üçün Allahın böyüklüyü, sonsuz müdrikliyi
və təbiətin gözəlliyi barədə düşüncələrdən qiymətli heç nə ola bilməz».
Müasir kimyanın banisi, suyun donarkən həcmcə artmasını, lakmuş kağızını
kəşf etmiş, bəsit soyuducunun quraşdırmış və atomlar arasında boşluğun
olduğunu ilk dəfə söyləməklə atom nəzəriyyəsinə təkan vermiş alim Robert
Boyl həmişə hesab edirdi ki, Kainatda ilahi niyyət var: «Dünyada mövcud
sistemlərin kamilliyi, heyvanların, canlıların quruluşu və bacarıqları
əsrlər boyu bütün mütəfəkkirləri valeh eləməklə Allahın olmasına inamda
əmin olmağa səbəb olub».
Antoni van Levanquk bakteriyanı ilk dəfə kəşf eləmiş alim olub. O, optik
linzaları hazırlayaraq bakteriyanı mikroskop vasitəsilə seyr edən ilk
insandı. Həyatın Allahı tərəfindən yox, öz-özünə yaranması ideyasına etiraz
əlaməti kimi tədqiqatlar apararaq elmdə çox vacib kəşf eləyib.
Cazibə qanununu kəşf eləmiş Nyutonun dinamika qanunları artıq 4 əsrdir
ki, insan fəaliyytinin bütün sahələrində dəyişilmədən tətbiq edilir. Mexanika
və optika sahələrində də kəşfləri olmuş və işığın 7 rəngdən ibarət olmasını
sübut eləmiş alim ateizmin əsaslarını laxladan və yaranış hipotezini müdafiə
edən elmi iş də yazmışdı: «İlahi yaranış yeganə elmi izah ola bilər. Kainat
dayanmadan işləyən iri saata bənzəyir. Bu yalnız sonsuz biliklər və qüdrətə
malik olan Allahın yaradıcılığı ola bilər. Tanrı böyükdür, mütləqdir.
O, hər şeyi bilir, olacaqları da, olmuşları da. O, hər yerdədir».
Civə termometri və hidrometrinin «atası» izveç fiziki Jan Delyuk da Kainatın
təsadüfən yaranmasının tam əleyhinə idi. 18-ci əsrin məşhur astronomlarından
biri, indiyədək görünməmiş qalaktika və dumanlıqları gözləriylə seyr etmiş
Uilyam Qerşel deyirdi ki, «Ateist astronomlar gərək dəli olsun». O, düşünürdü
ki, Kainatda hökm sürən qayda-qanunu, səliqəni gözləriylə görəndən sonra
Allaha inanmayanın gərək ki, ağlı çaşmış ola.
Teleqrafın və Morze əlifbasının yaradıcısı Samuel Morze də Allahın Kainata
hansısa məqsədə görə yaratdığına inanırdı: «Biliklərim artlıqca Allahın
böyüklüyünü daha aydın duymağa başlayıram. Gələcək seving və inam işığına
boyanır».
Ruh Allahın miniatür formasıdır
Termodinamika qanunlarının ixtiraçısı, naqillər üzrə hərəkət
edən elektrik cərəyanını və qaz malekulunun sürətini tapmış Ceyms Coul
1864-cü əldə Darvinin təkamül nəzəriyyəsinə qarşı çıxmış 717 alimin imzaladığı
sənədi təşkil eləmiş alimdir. Həmin sənəddə belə yazılmışdı: «Biz Allahı
tanıyıb ona tabe olandan sonra daha bir işimiz də qalır. Onun Qüdrətini,
Xeyirxahlığını, Müdrikliyini onun işlərindən görüb öyrənmək. Təbiətin
qanunlarını öyrənmək Allahı tanımaq deməkdir». Darvin nəzəriyyəsinə qarşı
çıxdığına görə təzyiqlərə məruz qalmış alim Lui Paster mikrobiologiya
sahəsində əhəmiyyətli kəşflər edib. O, quduzluq, difteriya, Sibir xorasını
qarşı vaksinin kəşfində, sterilizasiya və pasterilizasiya üsullarının
tapmaqla tarixə girib. O, deyirdi: «Təbiəti öyrəndikcə, Yaradanla üzbəüz
qaldıqca mənim ona inamım daha da artır. Elm insanı Allaha aparır».
19-cu əsrin alimi Corc Vaşinqton Karserə kəşf elədiyi rəngin tərkibi barədə
suala belə cavab vermişdi: «Mənim nailiyyətim ondadır ki, Allahın yaratdığını
insanların işlədə biləcəyi hala sala bilmişəm. Bu mənim kəşfim deyil,
Allahın yaratdığıdır».
Məşhur fizik Ser Ceyms Gins isə deyirdi: «Kainatın elmi tədqiqatlarının
nəticələrini bir fraza ilə umumləşdirmək olar: «Kainat sonsuz biliklərə
malik olan varlıq tərəfindən layihələşdirilərək yaradılmışdır».
Dövrümüzün ən dahi alimi sayılan Albert Enşteyn belə deyirdi: «Mən ürəyində
inamı olmayan alimi təsəvvür eləyə bilmirəm. Allahsız elm axsaqdır. Elmlə
ciddi məşğul olan hər kəs əmin olur ki, burada insandan daha yüksəkdə
duran bir ruh var. Ona görə də elm insanı dinə gətirir».
Böyük partlayış nəzəriyyəsinin müəllifi Jorj Lemetr hesab edrdi ki, dünyanın
əvvəli olduğu kimi sonu da var və bu biliklər insanları Allahın olmasına
inama gətirib çıxaracaq. Elm və din insana eyni həqiqətləri bəyan edəcək.
***
Yuxarıda çəkilən misallardan aydın görünür ki, Allahın mövcudluğuna
inanmış alimlər vahid, absolyut Allahı nəzərdə tuturlar, xristianların
çarmıxda can verərək insan gunahlarını yumuş «allah»ını yox. Ona görə
də əminliklə demək olar ki, elmə baş vurmuş insan nə vaxtsa İslama gəlib
vahid Allah ideyasını qəbul eləməli olur. Müqəddəs Quranın ayələrində
deyilir ki, onun üçün yaradılmışları anlayıb qavramaq, Allahın Böyüklüyü
və Qüdrətini anlamaq üçün «alim», ya da «bilik sahibi» olmaq lazımdı.
«Allah Özündən başqa heç bir tanrı olmadığına şahiddir.
Mələklər və elm sahibləri də haqqa-ədalətlə boyun qoyaraq (haqqa tapınaraq)
o qüvvət, hikmət sahibindən başqa ibadətə layiq heç bir varlıq olmadığına
şəhadət verdilər». (Quran, 3:18)