Araşdırmalar, tədqiqatlar, fikir yürütmələr

Yaxud, sadəcə həyat təcrübəsi

Əlaqə saxlaya bilərsiz

Ali degeneratlar

Payızın axırlarında dəlilərin və dahilərin sayı artır
Qədim zamanlarda qələndər, yəni divanə və yazıq adamı incitmək günah sayılırdı. Ondan qorxur və çəkinirdilər. Adi adamların ruhi qüvvələrinin toparlamaqla çatdıqları yüksəkliyə divanələr daha asan çatdığından onları Allaha daha yaxın sayırdılar. Divanənin öncəgörməlik bacarığını da bununla izah edirdilər. Qələndərə adi adama icazə verilməyən hərəkətlər, sözlər icazə verilirdi.
İmtiyazlı divanəlik
Beləliklə, sakral mənada divanəlik imtiyazlı sayılırdı. Ruhi xəstə isə xüsusi hüquqlar və imkanlar alırdı. Cəmiyyətin divanələrə belə münasibəti 19-cü əsrə qədər qalırdı. 1864-cü ildə italyan psixiatrı Çezaro Lambrozonun «Dahilik və dəlilik» kitabı işıq üzü görən kimi bu birdən hamının bəyəndiyi və danışmaq istədiyi mövzua çevrildi. Kitabda şairlərin, rəssamların, alim və sərkərdələrin, tarixin gedişində rolu olmuş şəxsiyyətlərin ruhi xəstə olmasına dair danılmaz faktlar verilirdi. O, dahi dəliləri «Degeneres superieures» yəni ali deqeneratlar adlandırırdı. Onun fikrincə yaradıcılıq imkanlarının açılması da dəlilik kimi gizli epilepsiya əlamətləridir. Bu fikir 19-cu əsr üçün inqilabi yanaşma idi. Bu kitabdan sonra dahilik və dəlilik maraqla tədqiq edilən mövzulardan birinə çevrildi.
Ağıldankəmlik qadın üçün normadır
Alman psixiatrı və nevropotoloqu Paul Myobius bir az da irəliləyərək yeni janr «psixatrik bioqrafiya» janrını yaratdı. Janrı patoqrafiya adlandırdılar. Gözəl yazı qabliyyəti olan bu alim özündən sonra Şuman, Russo, Şopenqauer kimi görkəmli şəxsiyyətlərin maraqlı patoqrafiyasını qoyub getdi. Onun fikrincə ağıldankəmlik qadın üçün adi, normal vəziyyətdir. Yəqin həmin baxışları bölüşən müasirlərimiz qadın və dahiliyin bir araya sığmadığını təkid edir.
Yaranan yeni janr inkişaf edərək elmi tədqiqatın bir qoluna çevrildi. Demək olar ki, bütün məşhurların həyatı detallarıyla araşdırılmağı başlandı. Bu da artıq həyatda olmayan adamlara qəribə diaqnozlar qoymağa imkan verdi. 20-ci əsrdə Emil Kreplin və Kurt Şnayderin araşdırmaları seçilir. Ernst Kreçmerin «İnsan bədəni və həyatı» adlı kitabının bir fəsiləsi «Dahi adamlar» adlanır. Bu alim bədən quruluşu və psixi durum arasında əlaqələri tədqiq edib. Ziqmund Freydin psixoanalizi bu araşdırmaların davamı və zirvəsi olaraq bir çox adamların bioqrafiyasına işıq saldı. O, «pasientlər» barədə fikir yürüdərkən onların həyatını yox, əsərlərini araşdırmağa üstünlük verirdi. Nəticədə «Çar Edip»i yazdığına görə Safoklda, eləcə də Şekspirin «Hamlet»ində, hətta Dostoyevskinin «Karamazov qardaşları» əsərlərində edip kompleksi (yəni öz anasıyla cinsi əlaqə arzusu) üzə çıxdı. Bu xətt daha maraqlı göründü və demək olar ki, bütün yazıçı və şairlər öz qəhrəmanlarının diliylə «etiraf» etmiş kimi psixoanalitiklərin qəbul otağına yazılmış oldular. Vilhelm Lanqe-Ayxbaumun 1928-ci ildə yazdığı «Dahilik, dəlilik və şöhrət» adlı kitabı patoqrafinın ensiklopediyası sayılır. İlk nəşrdə 500, sonrakı nəşrdə isə bir neçə min adamın bioqrafiyası dəqiq təhlil edilir.
Hal əhlinin ekstazı
Dahalik və dəlilik problemi asan məsələ deyil. Biz sevdiyimiz, bəyəndiyimiz adamların yaratdıqlarını sevə-sevə oxuduğumuz vaxt onların həyatda izaholunmaz hərəkətlər etdiyinə inanmaq da istəmirik. Psixiatrlar onları dəlilik adıyla araşdıranda da daxili müqavimət göstəririk. Dəliliyin adilikdən ayrılması prosesi çoxdan başlayıb. Əvvəlcə din ruhi natarazlığa diqqət nəzərini ayırmışdı. Dəlilkdə biz ən birinci şüurun dəyişilmiş vəziyyətini görürük. Bəzən bizdə buna hal əhli də deyilir. Narkomanlar da bu termini çox işlədir. Özündən, bədənindən qopma halları demək olar ki, bütün dini praktikalarda var: dini ekstaz, dərvişlərin rəqsləri, krişnaidlərin meditasiyası və s. Ezoterik ədəbiyyat təlimlərində belə trans vəziyyətə çatmağın yolları çox aydın şərh edilir. Amma demək olar ki, heç kim bu trans vəziyyətində aldığı ləzzəti təsvir etmir. Bədənin hakimiyyətindən qurtulma anları sənətkarların ilham zamanı yaşadığı vəziyyətə də çox oxşayır.
Mən hamı kimi deyiləm!
Ruhi xəstə adam cəmiyyətə nisbətdə həmişə haşiyədədir. Belə təcrid edilmiş status ona özünü hamı kimi aparmamağa icazə verir və o, yalqızlıq statusunu alır. Belə davranış çoxlarını cəlb edir. Həşiyəyə çıxa bilmiş şəxsiyyət «Mən hamı kimi deyiləm» düşünərək hamıya bənzəmədiyindən ləzzət alır. Amma bu azadlığın haqqı yüksəkdir və sosial məhdudiyyətlərlə çəpərlənib. Bu diaqnoz hərbi və əmək mükəlləfiyyətindən azad edir, cinayət zamanı türmədə yatmaqdan xilas edir. Bu baxımdan dini ya da bədii ekstaz vəziyyətinə görə sənətkarlara və müqəddəslərə bənzədilən divanəlik çox cəzbedici görünür. Belə azadlığı hər kəs arzulaya bilər. Ona görə də divanəlik get-gedə adiləşərək dəhşətli, qorxulu, vahiməli olmaqdansa az qala gündəlik davranışa çevrildi. Hətta ağlı-başı yerində olan sənətkarlar da dəvanəliyi imitasiya etməyə başladılar. Bu bir növ həyat stilinə çevrildi. Məsələn, rəssam Salvador Dalinin həyat tərzini və hoqqabazlağını xatırlamaq kifayətdi. O özünə küçədə lüt qaçmağı da icazə verirdi. Sənət bazarında «Dəlilk dəbi» başladı və bu «mal» ən çox axtarılan və alınana sevrildi. Psixoanalitiklərin də çörəyi burdan çıxır deyən 20-ci əsrdə işləri çox yaxşı getməyə başladı. İndi ən adi adamların da ailə həkimi və vəkili olduğu kimi ailə psixoloqu da var ki, onları havalanmağa qoymur. Farmokologiya da bu sahədə öz işini gördü. Dərmanların hesabına divanəlik artıq o qədər də dramatik görünmür. İndi divanələr də adi adamlar kimi karyera qurub cəmiyyətin sıravi üzvləri kimi yaşaya bilirlər. Necə deyərək dəlilik adiləşdi. Osip Mandelştam «Mühasibim haqda» essesində yazır: «Biz divanələrdən absolyut etinasızlığına görə çox hürkürük. Boşluğa dikilmiş böyük gözləriylə sizə tərəf baxmayaraq, sizə ünvanlanmayan nitqlərdə o, bunu üzünüzə deyir. Heç nəyi vecinə almayan adamdan qorxulu nə ola bilər ki?»
Dəlicəsinə dahiyanə ləzzət
Amma bununla belə dahilik fenomeninə aydınlıq hələ ki, gətirilməyib. Dəliliyin bitdiyi və dahiliyn başladığı məqamı kimsə dəqiq tapa bilmir. Onlar əgər dəlidirsə biz yaratdıqları əsərlərə necə heyran ola bilirik axı? İsaak Levitan maniakal depressiv psixozdan, Karl Marks nevrastiniyadan, Van Qoq epilepsiyadan, beyinin şişindən, maniakal-depressiv psixozdan, şizofreniyadan, Aleksandr Düma hipomaniakal psixozdan, Onere de Balzak isterik psixozdan, Aleksandr Blok epilepsiyadan, Ernest Xeminquey tsiklik şizofreniyadan, Andersen nevrastiniya, bir qucaq fobiya və maniyalardan, Mosart hipomaniakal psixoz və təqib maniyasından, Sezar və Nostradamus epilepsiyadan, Moris Ravel sırtıqlıq sindromundan, Jan Batist Molyer epilepsiyadan, Anri Matiss depressiya və yuxusuzluqdan, Şuman şizofreniyadan, Conatan Svift divanəlikdən, Qarrinqton şizofreniyasından, Kardano paranoyadan əziyyət çəkirdi. Biz özümüz də «çox yaxşı» anlamını dəlilik dərəcələriylə aydınlaşdırırıq: «Dəhşətli dərəcədə gözəl», «O, dəlicəsinə sevirdi», «O, məni dəli edəcək», «Dəlicəsinə dahilik», «Bu gözəl və dəli bir hərəkət idi». Dəlilik sözü ləzzətin , heyrətin ən yüksək dərəcəsini bildirən meyara çevrilib. Striptiz klubların daimi sakinləri bilir ki, təklif edilən xidmətlər arasında «kreyzi menyu», yəni «dəli menyu» təklif edilir. Əlbəttə, onlar müştərini dəli etmək fikrində deyil, ona dəlicəsinə ləzzət almağı təklif edirlər. Biz normal qalaraq hisslərimizin başını buraxıb emosional azadlaq ala bilmirik. Hətta adi adamlar da vaxtaşırı öz xoşuna, ya da təsir altında dəlilik dərəcəsinə çatıb həyatın tamını çıxarası olarlar. Bir qanunauyğunluq da var, biz nəyisə dəyişlirə bilməyəndə onu özümüz üçün cəzbebedici edirik.
Torpaqdan cücərən mopassanlar
Məşhurların həyatndan bəzi kadrlar onların dahi , yaxud dəli olması barədə fikirlərinizə aydınlıq gətirə bilər :
Mopassanın sağlığında qəzetlər onun sağlamlığı barədə büllitenlər buraxırdı. Amma bu yazıçının vecinə deyildi. Ona elə gəlirdi ki, duz onun kəllə sümüyündə 3 dəlik açıb və onun beyin maddəsi ordan axıb yerə tökülür. Əhvalı yerində olanda çubuğu yerə basdırıb «Gələn il burdan balaca mopassanlar bitəcək» deyirdi. Hərdən özünü duzlu tərəvəz kimi təsəvvür edirdi. Təbii ehtiyacını ödəmək üçün ayaqyoluna getməkdən özünü saxlayırdı, çünki sidiyində brilyantlar olduğunda əmin idi və onları heç kimə vermək fikrində deyildi. Onun beynini sifilis yeyirdi. O vaxtlar bogema üzvlərinin əksəriyyəti - Şubert, Donisetti, Heyne, Nitşe bu xəstəlikdən əziyyət çəkirdi. Deyilənə görə Mopassan hələ doğulanda xəstəliyə anasından yoluxub. Amma yüngül qadınlara xüsusi marağı onu həmişə risk dairəsində saxlayırdı deyən xəstəliyə kimdən yoluxduğunu da öyrənə bilməyəcəkdi. O, 27 yaşında xəstəliyi barədə yazırdı: «Yaxşı ki, məndə sifilisdi. Zökəm yox, əsil xəstəlik. Mən ona yoluxduğumla fəxr edirəm». Fəxr etdiyinə görə də müalicədən imtina edirdi. Xəstəlik az keçmiş başağrıları, yuxusuzluq, depressiya, hallisunasiya və göz xəstəliyinə də çevrildi. Arabir Mopassan anlayırd ki, ağlını itirmək üzrədir və özünü öldürməyə cəhd edirdi. Vaxtaşırı xəstəxanaya yerləşdirilən Mopassan 43 yaşında vəfat etdi. Onun xəstəlik tarixcəsində sonuncu yazı belə idi: «Cənab Mopassan heyvana çevrilib…».
Şair Afanisiy Fetin pissimistik qəmgin şeirləri bütün ədəbiyyat dərsliklərinə salınır. O, bu şeirləri yazanda divanəlik onun başının üstündə Damokl qılıncı kimi asılmışdı. Anası dəli olmuşdu, iki qardaşı və iki bacısı da bu çətin taleyi bölüşmüşdü deyən o, hər dəqiqə dəli olacağını gözləyirdi. Fet «sarı ev»ə salınacağı günün ağırlığıyla yaşayırdı. Həyatındakı ağır hadisələr nəinki dəliliyə meylli, hətta adi adamı da havalandıra bilərdi. 14 yaşınacan o özünü zadəgan sayırdı. Oğulluğa götürüldüyünü bilən günü onu ailədən qoparıb pansiona yerləşdirirlər. Sevgilisi Mariya Laziç paltarına düşmüş şam qığılcımından yanmışdı. Ona miras qoyub kasıblıqdan xilas edəcək yaxın qohumunun ölmündən sonra bütün pullar sirrli şəraitdə yoxu çıxmışdı. Şairi ömrü boyu kədər boğurdu. O qədər həyatdan bezmişdi ki, hamı ondan özünü öldürə biləcək əşyaları gizlədirdi. Ürək xəstəsi olan Fet ömrünün sonuncu günü yazırdı: «Bilərəkdən əzabları artırmaqda məna görmürəm. Könüllü olaraq qismətimə doğru gedirəm». Bu cümlələri yazandan sonra əlini atıb kağız bıçağını qapdı ki, özünü öldürsün. Katib əllərini kəssə də bıçağı onun əlindən ala bildi, amma bu fiziki gərginliyə Fetin ürəyi dözmədi. Ömrü boyu dəlilikdən öləcəyini gözləyən şair infarkdan öldü.
«Qoçaq əsgər Şveyko»nun yaradıcısı Yaroslav Qaşek öz qəhrəmanları kimi içkiyə meylli idi. Praqada yüzdən artıq meyxanələr var ki, Qaşek buranın daimi qonağı idi. Yaşayış yerini də yaxınlıqdakı pivə dükanına uyğun seçərdi. Polis məntəqəsində onun belə bir yazısı vardı: «İçki olan yerlərin əksəriyyətində olmuşam. Pivəni hər yerdə, şərabı isə arabir içmişəm. Harasa dırmaşdığımı bilirəm, ola bilərdi ki, körpü fonarı idi. Amma fonarın üstündə necə peyda olduğumu xatırlaya bilmirəm…». Yazıçı öz yaratdığı qəhrəman kimi xeyirxah və şən deyildi. Onu ağır melanxolik kimi, kobud və etinasız adam kimi xatırlayırlar. Yazıçının oğlu doğulanda qaynana və qaynatası bunu bəhanə edərək münasibətləri səlqəyə salmaq üçün barışığa gəlmişdilər. Qaşek pivəni bəhanə edərək evdən çıxdı və bir neçə gün sonra qayıtdı. Müasir psixiatrlar ona «şəxsiyyətin spesifik pozuntusu» diaqnozunu qoyardılar. Ölmündən əvvəl Qaşek ağır xəstə təssüratı bağışlayırdı. Köklük, şişmiş sifət, təngənəfəslik bir yana burnundan açılan qan fəvvarələri və yuxusuzluq da öz işini görürdü. Amma o, əvvəlki kimi acı, duzlu, yağlı yeyir və üstündə pivə içirdi. Axır günlərində heç tərpənə də bilmirdi. Ölümündən əvvəl bir qaşıq sıyıq udmaq onunçün çox çətin məsələ idi. Amma özünə gələn kimi konyak tələb edirdi. Öləndə 40 yaşına bir neçə ay qalırdı.
Qoqolun dəliliyi gələndə «Ölü canlar»ın 2-ci cildini sobaya atıb yandırdı. Şumanın divanəliyi 24 yaşında başlamışdı. 46 yaşında dünyasını dəyişəndə əzablardan qurtuldu deyən dostları rahatlıqla nəfəs aldılar. Şillerin masasının üstündə çürük alma olmasaydı şeir, ya da dramlardan bir cümlə də yaza bilmirdi. Van Qoq öz sol qulağını kəsəndən sonra belə görkəmdə avtoportretini çəkmişdi. Özünü qətlə yetirəndə cəmi 37 yaşı vardı. Emin Zolya isə işinin yaxşı getməsi xətrinə özünü stula bağlayırdı.
***
Psixiatrların fikrincə payızın sonları ruhi xəstələrin halının kəskinləşdiyi vaxtdı. Məhz belə zamanlarda dəlilərdən dahilərin doğulması baş verir. Baramadan kəpənək çıxan kimi son payız dahilər yetişdirə bilir. Deyəsən, yazı lap zamanında yazıldı…

Yuxariya doğru